Prosessien kehittäminen ja tehostaminen yrityksessä
Tesarczyk, Tomi (2009)
Tesarczyk, Tomi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910225068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910225068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe saatiin paikallisen yrityksen tarpeesta kehittää prosessejaan tehokkaammaksi. Lisäksi tarkoituksena on tarkentaa yrityksen organisaatiota ja sitä kautta henkilöstön vastuualueita. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää yritystä tehokkaammaksi ja ratkaista tutkimusongelma eli kuinka tietyt työvaiheet kannattaisi tehdä ja kenen vastuualueelle ne kuuluvat.
Viitekehys muodostuu eri organisaatiomallien tutkimisesta ja niiden eroavaisuuksien selvittämisessä. Lisäksi käydään läpi eri prosessien osia sekä eri työkaluja prosessien määrittelemiseksi ja parantamiseksi. Viitekehyksessä käydään läpi myös yrityksen mielikuvan kehittämistä prosessina. Lopuksi käydään läpi yrityksen toimialaa eli isännöintiä. Mitä isännöitsijä tekee? Mitkä ovat sen vastuualueet ja mitä sidosryhmiä isännöitsijällä on.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja haastatteluja. Haastatteluun kuului kaksi osiota. Ensimmäisessä osiossa haastattelin työntekijöitä heidän ajankäytöstään. Näin sain tietooni mitä mikäkin prosessin osa vie aikaa ja kuka sen tekee. Näistä laadin yhteenvedon joissa määrittelin pääprosesseihin kuluvan ajan. Lisäksi määrittelin tilinpäätösaikana prosesseihin käytetyn ajan. Toisessa osiossa haastattelin henkilöstöä työilmapiiristä, mielikuvista yrityksen sisällä sekä kehittämisideoista.
Tutkimusongelmaan löytyi tutkimuksen kautta monta eri kehitysideaa, joista moni on jo otettu sellaisenaan käyttöön yrityksessä. Lisäksi tutkimustuloksista selvitettiin, minkälainen kapasiteetti henkilöstöllä on toimia työajan puitteissa sekä miten henkilöstö koki työpaikkansa ilmapiirin ja tämänhetkisen tilan-teen. Näiden tuloksien varjolla tutkimus esittää montaa eri tehostamistyökalua, jotka on otettava käyttöön ja tutkittava tietyin väliajoin, tehostavatko ne kyseistä prosessia, vai onko ongelmaa lähestyttävä muuta kautta. Näistä tärkeimpinä mainittakoon tilinpäätösajan kalenteri, uuden organisaatiomallin määrittely ja vastuualueet.
Viitekehys muodostuu eri organisaatiomallien tutkimisesta ja niiden eroavaisuuksien selvittämisessä. Lisäksi käydään läpi eri prosessien osia sekä eri työkaluja prosessien määrittelemiseksi ja parantamiseksi. Viitekehyksessä käydään läpi myös yrityksen mielikuvan kehittämistä prosessina. Lopuksi käydään läpi yrityksen toimialaa eli isännöintiä. Mitä isännöitsijä tekee? Mitkä ovat sen vastuualueet ja mitä sidosryhmiä isännöitsijällä on.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja haastatteluja. Haastatteluun kuului kaksi osiota. Ensimmäisessä osiossa haastattelin työntekijöitä heidän ajankäytöstään. Näin sain tietooni mitä mikäkin prosessin osa vie aikaa ja kuka sen tekee. Näistä laadin yhteenvedon joissa määrittelin pääprosesseihin kuluvan ajan. Lisäksi määrittelin tilinpäätösaikana prosesseihin käytetyn ajan. Toisessa osiossa haastattelin henkilöstöä työilmapiiristä, mielikuvista yrityksen sisällä sekä kehittämisideoista.
Tutkimusongelmaan löytyi tutkimuksen kautta monta eri kehitysideaa, joista moni on jo otettu sellaisenaan käyttöön yrityksessä. Lisäksi tutkimustuloksista selvitettiin, minkälainen kapasiteetti henkilöstöllä on toimia työajan puitteissa sekä miten henkilöstö koki työpaikkansa ilmapiirin ja tämänhetkisen tilan-teen. Näiden tuloksien varjolla tutkimus esittää montaa eri tehostamistyökalua, jotka on otettava käyttöön ja tutkittava tietyin väliajoin, tehostavatko ne kyseistä prosessia, vai onko ongelmaa lähestyttävä muuta kautta. Näistä tärkeimpinä mainittakoon tilinpäätösajan kalenteri, uuden organisaatiomallin määrittely ja vastuualueet.