Alueosuuskunta Promilkin asiakastyytyväisyystutkimus
Huusko, Riina (2007)
Huusko, Riina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910235103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910235103
Tiivistelmä
Alueosuuskunta Promilk on valiolaisten maidontuottajien omistama osuuskunta. Promilkillä on tuote- ja tarvikemyymälä viidellä paikkakunnalla Pohjois-Savon alueella. Tuote- ja tarvi-kemyymälöiden asiakaskunta koostuu lähes täysin tuottaja-asiakkaista. Tämä asiakastyyty-väisyystutkimus oli Alueosuuskunta Promilkin tilaustyö. Työn tavoitteena oli selvittää tuote- ja tarvikemyymälöiden asiakastyytyväisyys.
Vuoden 2005 loppupuolella Promilkillä käynnistettiin toimintojen kehittämissuunnitelma, jon-ka tavoitteena on turvata maidon tuottajahinta kustannuksia tiukentamalla. Siitä syystä tuote- ja tarvikemyymälöiden aukioloaikoja supistettiin ja kaikkiaan kahdeksan henkilön työsuhteet päättyivät. Vuosi 2006 oli henkilöstölle tiukka, koska samat työt piti tehdä vähemmällä henki-lökunnalla.
Tutkimus suoritettiin lokakuussa 2006 ja se suunnattiin kaikille Promilkin tuottaja-asiakkaalle, joita tuolloin oli 1680 kappaletta. Kyselyyn oli mahdollista vastata sähköisesti internetissä tai perinteisellä paperisella kyselylomakkeella. Vastauksia saatiin 918 kappaletta ja vastauspro-sentiksi muodostui 54,3. Paperisia vastauksia oli 90,6 % ja sähköisiä 9,4 % kaikista vastan-neista. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää luotettavina, koska vastausmäärä oli korkea ja kysely suunnattiin kaikille Promilkin tuottaja-asiakkaille.
Kolmen suurimman maatalouskaupan vertailussa Promilk saavutti parhaimman keskiarvon kaikissa muissa arvioitavissa kohdissa paitsi myymälän viihtyisyydessä, aukioloajoissa ja valikoimien laajuudessa. Täyttääkseen asiakkaiden odotukset Promilkin tulisi kiinnittää huo-mioita myymälöidensä viihtyisyyteen ja valikoimien laajuuteen. Uudelleen tulisi miettiä myös supistettuja aukioloaikoja, koska ne aiheuttivat asiakkaissa tyytymättömyyttä.
Vuoden 2005 loppupuolella Promilkillä käynnistettiin toimintojen kehittämissuunnitelma, jon-ka tavoitteena on turvata maidon tuottajahinta kustannuksia tiukentamalla. Siitä syystä tuote- ja tarvikemyymälöiden aukioloaikoja supistettiin ja kaikkiaan kahdeksan henkilön työsuhteet päättyivät. Vuosi 2006 oli henkilöstölle tiukka, koska samat työt piti tehdä vähemmällä henki-lökunnalla.
Tutkimus suoritettiin lokakuussa 2006 ja se suunnattiin kaikille Promilkin tuottaja-asiakkaalle, joita tuolloin oli 1680 kappaletta. Kyselyyn oli mahdollista vastata sähköisesti internetissä tai perinteisellä paperisella kyselylomakkeella. Vastauksia saatiin 918 kappaletta ja vastauspro-sentiksi muodostui 54,3. Paperisia vastauksia oli 90,6 % ja sähköisiä 9,4 % kaikista vastan-neista. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää luotettavina, koska vastausmäärä oli korkea ja kysely suunnattiin kaikille Promilkin tuottaja-asiakkaille.
Kolmen suurimman maatalouskaupan vertailussa Promilk saavutti parhaimman keskiarvon kaikissa muissa arvioitavissa kohdissa paitsi myymälän viihtyisyydessä, aukioloajoissa ja valikoimien laajuudessa. Täyttääkseen asiakkaiden odotukset Promilkin tulisi kiinnittää huo-mioita myymälöidensä viihtyisyyteen ja valikoimien laajuuteen. Uudelleen tulisi miettiä myös supistettuja aukioloaikoja, koska ne aiheuttivat asiakkaissa tyytymättömyyttä.