Seinäjoen korkeakoulukirjaston kokoelman arviointia : Kolmen koulutusohjelman opinnäytetöiden lähdeanalyysi ja löytyvyystutkimus
Lahtinen, Liisa; Eeli, Katja (2009)
Lahtinen, Liisa
Eeli, Katja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910054792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910054792
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe saatiin toimeksiantona Seinäjoen korkeakoulukirjastolta. Työn tavoitteena oli tehdä lähdeanalyysi kolmen koulutusohjelman opinnäytetöiden lähdeluetteloista. Koulutusohjelmiksi valittiin fysioterapian, liiketalouden sekä maaseutuelinkeinojen koulutusohjelmat. Jokaisesta koulutusohjelmasta valittiin vuosilta 2002 ja 2008 kahdeksan työtä, jolloin töitä oli yhteensä 48 ja niissä oli yhteensä 1254 lähdettä.
Lähdeanalyysin ja listavertailumenetelmän avulla lähteistä tutkittiin julkaisumuotoa, kieltä, ikää ja vuoden 2008 töistä löytyvyyttä sekä Seinäjoen korkeakoulukirjastosta että vapaasti Internetistä. Tutkimuksessa vertailtiin mukana olleita koulutusohjelmia ja tutkimusvuosia toisiinsa.
Työn teoriaosassa selvennettiin sen toimintaympäristöä. Toimintaympäristössä kerrottiin Seinäjoen korkeakoulukirjastosta, mukana olevista koulutusohjelmista ja niiden tiedonhankinnan opetuksesta. Lisäksi esiteltiin lähdeanalyysiä tutkimusmenetelmänä sekä kokoelman kehittämistä ja arviointia.
Tutkimuksen tulokset eivät olleet kovinkaan yllättäviä. Painettu kirja oli edelleen käytetyin julkaisumuoto, käytetyin kieli oli suomi ja lähteiden keski-ikä oli noin viisi vuotta. Sähköisten lähteiden käyttö ei ollut kuudessa vuodessa merkittävästi lisääntynyt. Koulutusohjelmien lähteiden käytöillä oli kuitenkin eroja. Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että opinnäytetöissä käytettyjen lähteiden saatavuus Seinäjoen korkeakoulukirjastosta oli hyvä: kirja-aineiston löytyvyys oli 95 prosenttia ja lehtiaineiston löytyvyys 57 prosenttia.
Lähdeanalyysin ja listavertailumenetelmän avulla lähteistä tutkittiin julkaisumuotoa, kieltä, ikää ja vuoden 2008 töistä löytyvyyttä sekä Seinäjoen korkeakoulukirjastosta että vapaasti Internetistä. Tutkimuksessa vertailtiin mukana olleita koulutusohjelmia ja tutkimusvuosia toisiinsa.
Työn teoriaosassa selvennettiin sen toimintaympäristöä. Toimintaympäristössä kerrottiin Seinäjoen korkeakoulukirjastosta, mukana olevista koulutusohjelmista ja niiden tiedonhankinnan opetuksesta. Lisäksi esiteltiin lähdeanalyysiä tutkimusmenetelmänä sekä kokoelman kehittämistä ja arviointia.
Tutkimuksen tulokset eivät olleet kovinkaan yllättäviä. Painettu kirja oli edelleen käytetyin julkaisumuoto, käytetyin kieli oli suomi ja lähteiden keski-ikä oli noin viisi vuotta. Sähköisten lähteiden käyttö ei ollut kuudessa vuodessa merkittävästi lisääntynyt. Koulutusohjelmien lähteiden käytöillä oli kuitenkin eroja. Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että opinnäytetöissä käytettyjen lähteiden saatavuus Seinäjoen korkeakoulukirjastosta oli hyvä: kirja-aineiston löytyvyys oli 95 prosenttia ja lehtiaineiston löytyvyys 57 prosenttia.