Jäykän taka-akselin tuentageometrian suunnittelu
Niemistö, Sami (2012)
Niemistö, Sami
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe liittyy keskeisesti auton ajodynamiikkaan keskittyen tuotantoauton kaarreajon sekä kiihdytys- ja jarrutustilanteen tehokkuuden parantamiseen pyöräntuentageometrian muokkaamisen keinoin. Opinnäytetyössä suunnitellaan uusi taka-akselin tuentageometria auton ajokäyttäytymisen muuttamiseksi.
Geometrian suunnittelu tehtiin takavetoiseen Opel Ascona -henkilöautoon, mutta se on käyttökelpoinen mihin tahansa saman jousitustyypin autoon. Työ kattaa myös taka-akselin geometrialla toteutetun passiivisen nelipyöräohjauksen suunnittelun. Suunnittelu tehtiin autotekniikan teorioiden ja kokeneiden kilpa-autojen suunnittelijoiden ohjeiden perusteella ja se analysointiin käyttämällä tietokoneohjelmistoa.
Pyöräntuentageometristen ratkaisujen vaikutusta auton ajodynamiikkaan käsitellään tässä opinnäytetyössä kattavasti. Renkaiden asettamat ehdot ja fysiikan ilmiöihin perustuvat kuormien muutokset ja korin liikkeen toimivat teorian kulmakivinä.
Työn tuloksena löydettiin ominaisuuksiltaan teoriassa nopeaan ajoon paremmin soveltuva taka-akselin tuentageometria. Etuakselin tuentageometriaan löydettiin myös asentokulmamuutoksia. Työ osoittautui käyttökelpoiseksi opintomateriaaliksi laajan ajodynamiikan teorian käsittelyn ansiosta. Käytännön toteutus jäi tulevaisuuteen, joten tulosten todellista käyttöarvoa ei päästy arvioimaan.
Geometrian suunnittelu tehtiin takavetoiseen Opel Ascona -henkilöautoon, mutta se on käyttökelpoinen mihin tahansa saman jousitustyypin autoon. Työ kattaa myös taka-akselin geometrialla toteutetun passiivisen nelipyöräohjauksen suunnittelun. Suunnittelu tehtiin autotekniikan teorioiden ja kokeneiden kilpa-autojen suunnittelijoiden ohjeiden perusteella ja se analysointiin käyttämällä tietokoneohjelmistoa.
Pyöräntuentageometristen ratkaisujen vaikutusta auton ajodynamiikkaan käsitellään tässä opinnäytetyössä kattavasti. Renkaiden asettamat ehdot ja fysiikan ilmiöihin perustuvat kuormien muutokset ja korin liikkeen toimivat teorian kulmakivinä.
Työn tuloksena löydettiin ominaisuuksiltaan teoriassa nopeaan ajoon paremmin soveltuva taka-akselin tuentageometria. Etuakselin tuentageometriaan löydettiin myös asentokulmamuutoksia. Työ osoittautui käyttökelpoiseksi opintomateriaaliksi laajan ajodynamiikan teorian käsittelyn ansiosta. Käytännön toteutus jäi tulevaisuuteen, joten tulosten todellista käyttöarvoa ei päästy arvioimaan.