Naisellinen ja hauska tekstiiliprinttimallisto : case: Riiminka
Kuutti, Heini (2012)
Kuutti, Heini
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117827
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella naisellinen ja hauska tekstiiliprinttimallisto valmiina oleviin tuotteisiin tuotemerkille Riiminka Design. Työ jakaantui tiedonhankintaan ja produktiiviseen osioon. Koska yrityksen on haasteellista yhdistää printeissä kohderyhmän haluama naisellisuus sekä itse suosimansa hauskuus, selvitettiin, mitä näihin itsestään selvinä pidettäviin teemoihin kuului. Muita tiedonhankinnassa käsiteltäviä aiheita olivat strategisten ryhmien analyysi Riimingan kilpailijoiden kartoittamiseksi, kohderyhmäluokittelut yrityksen kohderyhmän tarkentamiseksi sekä haastattelu ja havainnointi kohderyhmän toiveiden selvittämiseksi. Saatujen tulosten pohjalta suunniteltiin produktiivisessa osiossa printtimallisto. Yritykselle esiteltäviksi valikoitui kolme konseptia flora ja fauna, sykli sekä matka, joissa on yhteensä 30 printtimallia esittäviä sekä abstrakteja printtejä. Konseptit pohjautuivat naisellisuuteen ja hauskuuteen.
Erilliset strategisten ryhmien analyysit vaatteista ja asusteista tehtiin jakamalla kilpailevat yritykset ryhmiin. Kohderyhmäluokitteluista tutkittiin eri typologioita, joihin yrityksen kohderyhmä sijoitettiin määrittelyä varten. Naisellisuutta ja hauskuutta selvitettiin monien eri tekijöiden kuten määritelmien, värien ja symbolien kautta. Teemahaastattelulla ja havainnoinnilla tarkennettiin kohderyhmän mielipiteet teemoista, jotka analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Muotoiluprosessi toteutettiin ideoimalla ja luonnostelemalla eri menetelmillä.
Kohderyhmä halusi ennemmin abstraktia ja naisellista printtiä, yritys puolestaan esittävää. Tärkeimmäksi muotoiluprosessia ohjaavaksi tekijäksi nousi abstraktin naisellisen ja esittävän hauskan printin yhdistely. Haastattelu myös paljasti, että naisellisuuden tulisi esiintyä vaatteissa mallina, leikkauksena sekä väreinä ja hauskuuden yksityiskohtina, printteinä ja väreinä.
Erilliset strategisten ryhmien analyysit vaatteista ja asusteista tehtiin jakamalla kilpailevat yritykset ryhmiin. Kohderyhmäluokitteluista tutkittiin eri typologioita, joihin yrityksen kohderyhmä sijoitettiin määrittelyä varten. Naisellisuutta ja hauskuutta selvitettiin monien eri tekijöiden kuten määritelmien, värien ja symbolien kautta. Teemahaastattelulla ja havainnoinnilla tarkennettiin kohderyhmän mielipiteet teemoista, jotka analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Muotoiluprosessi toteutettiin ideoimalla ja luonnostelemalla eri menetelmillä.
Kohderyhmä halusi ennemmin abstraktia ja naisellista printtiä, yritys puolestaan esittävää. Tärkeimmäksi muotoiluprosessia ohjaavaksi tekijäksi nousi abstraktin naisellisen ja esittävän hauskan printin yhdistely. Haastattelu myös paljasti, että naisellisuuden tulisi esiintyä vaatteissa mallina, leikkauksena sekä väreinä ja hauskuuden yksityiskohtina, printteinä ja väreinä.