Lasten tyytyväisyys saamaansa päivähoitoon Montessori-päiväkoti Aurinkoleijonassa
Falkstedt, Eve; Thomander, Petriina (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Falkstedt, Eve
Thomander, Petriina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117646
Tiivistelmä
Lasten päivähoidossa aikuisten toimintaa ohjaavat kansainväliset lapsen oikeuksia määrittelevät sopimukset, kansalliset säädökset, muut ohjaavat asiakirjat sekä päiväkodin oma kulttuuri. Lainsäädäntö raamittaa asiakaslähtöisyyden periaatteen toteutumista ja kun asiakkaana on lapsi, pitäisi asiaa tarkastella lapsilähtöisyyden näkökulmasta. Käytännössä lasten osallistumi-sen esteenä ovat aikuisten asenteet ja toimintakulttuurin puutteet, arvioinnissa vanhemmat ovat olleet lapsen näkökulman viestinviejiä. Käytännöistä kerätä lasten mielipiteitä ja kokemuksia osallistua palveluiden kehittämiseen on niukasti tietoa. Lasten mielipiteen kuuleminen sekä mukaan ottaminen päätöksentekoon koetaan nykypäivänä tärkeäksi.
Opinnäytetyö on osa Turun ammattikorkeakoulun koordinoimaa Verkonkutojahanketta, jonka tarkoituksena on hyvinvointialan toiminnan kehittäminen. Hankkeessa luodaan hyvinvointialan toimijoiden verkostoa, kehitetään alojen yhteistyötä ja luodaan asiakaspalautteen keruu- ja kä-sittelymalli. Laadunkehitys kohdistuu vanhusten-, mielenterveyskuntoutujien-, lasten päivähoito- ja lastensuojelupalveluihin. Opinnäytetyö oli hankkeessa osana lasten päivähoidon laadunkehi-tystä. Tarkoituksena oli tutkia lasten tyytyväisyyttä omaan hoitoonsa Montessori-päiväkoti Au-rinkoleijonassa. Tavoitteena on kehittää päiväkodin toimintaa.
Tutkimus tehtiin keräämällä tietoa lapsilta (n=23) laatupelin avulla, jossa he vastasivat pelin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin frekvenssin avulla. Tutkimuksen perusteella selvisi lasten olevan pääosin hyvin tyytyväisiä hoitoonsa Montessori-päiväkoti Aurinkoleijonassa. Erityisesti leikkiminen päiväkodin pihalla ja askartelu olivat kaikkien lasten mielestä mukavia. Kaikki lapset myös luottivat päiväkodin aikuisiin. Lasten esiintuomia epäkohtia olivat muun muassa yksityisyyden puute sekä se, että aikuisilla oli heille liian vähän aikaa. Tietoa voidaan käyttää päiväkodin laadun kehitykseen ja ylläpitoon. Tutkimus tulisi toistaa muutaman vuoden välein ja seurata päiväkodin laadun tilannetta. Samaa tutkimusmenetelmää voisi soveltaa myös muihin päiväkoteihin.
Opinnäytetyö on osa Turun ammattikorkeakoulun koordinoimaa Verkonkutojahanketta, jonka tarkoituksena on hyvinvointialan toiminnan kehittäminen. Hankkeessa luodaan hyvinvointialan toimijoiden verkostoa, kehitetään alojen yhteistyötä ja luodaan asiakaspalautteen keruu- ja kä-sittelymalli. Laadunkehitys kohdistuu vanhusten-, mielenterveyskuntoutujien-, lasten päivähoito- ja lastensuojelupalveluihin. Opinnäytetyö oli hankkeessa osana lasten päivähoidon laadunkehi-tystä. Tarkoituksena oli tutkia lasten tyytyväisyyttä omaan hoitoonsa Montessori-päiväkoti Au-rinkoleijonassa. Tavoitteena on kehittää päiväkodin toimintaa.
Tutkimus tehtiin keräämällä tietoa lapsilta (n=23) laatupelin avulla, jossa he vastasivat pelin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin frekvenssin avulla. Tutkimuksen perusteella selvisi lasten olevan pääosin hyvin tyytyväisiä hoitoonsa Montessori-päiväkoti Aurinkoleijonassa. Erityisesti leikkiminen päiväkodin pihalla ja askartelu olivat kaikkien lasten mielestä mukavia. Kaikki lapset myös luottivat päiväkodin aikuisiin. Lasten esiintuomia epäkohtia olivat muun muassa yksityisyyden puute sekä se, että aikuisilla oli heille liian vähän aikaa. Tietoa voidaan käyttää päiväkodin laadun kehitykseen ja ylläpitoon. Tutkimus tulisi toistaa muutaman vuoden välein ja seurata päiväkodin laadun tilannetta. Samaa tutkimusmenetelmää voisi soveltaa myös muihin päiväkoteihin.