Meidän piha : Maskun Hemmingin koulun pihan muutos
Koskinen, Niina (2012)
Koskinen, Niina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107481
Tiivistelmä
Toimintaterapialla pyritään edistämään ihmisen toiminnallisuutta. Toimintaterapiassa tärkeää on tarkastella niin yksilöä, ympäristöä kuin toimintaa ja ympäristön kehittäminen perustuu eritoten toiminnan mahdollistamiseen. Toiminnallisuutta kaivataan myös yläkoulupihoihin, sillä erityisesti vanhojen koulujen pihojen puitteet eivät tue oppilaiden toiminnallisuutta. Hyvällä suunnittelulla, kuitenkin vanhoistakin pihoista voidaan saada hyviä oppimis- ja välituntiympäristöjä.
Tällä opinnäytetyöllä on haluttu tukea nimenomaan Maskun Hemmingin koulun oppilaiden mahdollisuuksia mielekkääseen ja tarkoituksenmukaiseen toimintaan koulupihassa. Sen keskeisenä tuotoksena on kaksi suunnitelmaa, jotka luotiin palvelemaan lähiliikuntapaikkaa varten haettavaa apurahaa ja koulua. Hakemus lähiliikuntapaikalle anottavaa apurahaa varten, tullaan jättämään tämän opinnäytetyön valmistuttua. Lähiliikuntapaikkahanketta odotellessa, muita muutostoimia voidaan aloittaa koulussa resurssien salliessa esim. oppilastöinä. Oppilaiden mahdollisuus osallistua oman ympäristönsä kehittämiseen, suunnittelusta toteutukseen on ollut työssä tausta-ajatuksena. Tämän opinnäytetyöprosessin aikana se toteutui, kartoittamalla oppilaiden toiveita ja tarpeita koulupihan suhteen.
Tällä opinnäytetyöllä on haluttu tukea nimenomaan Maskun Hemmingin koulun oppilaiden mahdollisuuksia mielekkääseen ja tarkoituksenmukaiseen toimintaan koulupihassa. Sen keskeisenä tuotoksena on kaksi suunnitelmaa, jotka luotiin palvelemaan lähiliikuntapaikkaa varten haettavaa apurahaa ja koulua. Hakemus lähiliikuntapaikalle anottavaa apurahaa varten, tullaan jättämään tämän opinnäytetyön valmistuttua. Lähiliikuntapaikkahanketta odotellessa, muita muutostoimia voidaan aloittaa koulussa resurssien salliessa esim. oppilastöinä. Oppilaiden mahdollisuus osallistua oman ympäristönsä kehittämiseen, suunnittelusta toteutukseen on ollut työssä tausta-ajatuksena. Tämän opinnäytetyöprosessin aikana se toteutui, kartoittamalla oppilaiden toiveita ja tarpeita koulupihan suhteen.