Markkinointisuunnitelma palvelualan pienyrittäjälle : Case: Kuntovalmennus Anne Vakkala
Vakkala, Petra (2012)
Vakkala, Petra
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097112
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda palvelualan pienyrittäjälle toimiva markkinointisuunnitelma. Tarkoituksena on tehdä sellainen markkinointisuunnitelman perusrunko, jota yrittäjä pystyy päivittämällä hyödyntämään vuodesta toiseen. Tutkimusongelmana on selvittää, miten luoda palveluyritykselle tunnettuutta ja kasvattaa asiakaskuntaa markkinointia kehittämällä.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin suunnittelua ja palvelujen markkinointia, joiden pohjalta käydään läpi markkinointisuunnitelman vaiheet palvelujen näkökulmasta. Tietoperustana on aiheeseen liittyvä suomen- ja englanninkielinen kirjallisuus.
Empiriaosuus pohjautuu yrittäjän haastatteluihin sekä yrityksen nykyisille asiakkaille toteutettuun asiakastyytyväisyyskyselyyn. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää nykyisiltä asiakkailta, mihin he ovat erityisen tyytyväisiä ja mitä tulisi kehittää. Lisäksi selvitettiin, mitä kautta asiakkaat olivat saaneet tietää yrityksestä ja mitä yhteydenpitokanavaa he suosivat.
Kyselyn tuloksista selviää, että vastaajat ovat tyytyväisiä yrityksen palveluihin. Yrittäjän haastattelujen perusteella on selvää, että markkina-alue pysyy ennallaan eikä uusia palveluja kehitetä rajallisten resurssien vuoksi. Markkinointiviestintä nousee tärkeimmäksi kehityskohteeksi, kun tavoitellaan tunnettuuden ja asiakasmäärän kasvua.
Tutkimustyön tuloksena on luotu case-yritykselle markkinointisuunnitelma, jolla pyritään maltilliseen kasvuun.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin suunnittelua ja palvelujen markkinointia, joiden pohjalta käydään läpi markkinointisuunnitelman vaiheet palvelujen näkökulmasta. Tietoperustana on aiheeseen liittyvä suomen- ja englanninkielinen kirjallisuus.
Empiriaosuus pohjautuu yrittäjän haastatteluihin sekä yrityksen nykyisille asiakkaille toteutettuun asiakastyytyväisyyskyselyyn. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää nykyisiltä asiakkailta, mihin he ovat erityisen tyytyväisiä ja mitä tulisi kehittää. Lisäksi selvitettiin, mitä kautta asiakkaat olivat saaneet tietää yrityksestä ja mitä yhteydenpitokanavaa he suosivat.
Kyselyn tuloksista selviää, että vastaajat ovat tyytyväisiä yrityksen palveluihin. Yrittäjän haastattelujen perusteella on selvää, että markkina-alue pysyy ennallaan eikä uusia palveluja kehitetä rajallisten resurssien vuoksi. Markkinointiviestintä nousee tärkeimmäksi kehityskohteeksi, kun tavoitellaan tunnettuuden ja asiakasmäärän kasvua.
Tutkimustyön tuloksena on luotu case-yritykselle markkinointisuunnitelma, jolla pyritään maltilliseen kasvuun.