Taiteilijan mainosmateriaali
Tsygankov, Mervi (2009)
Tsygankov, Mervi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905293456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905293456
Tiivistelmä
Olen YAMK-opintojeni pääsisältönä kehittänyt viulistin ammatillisen osaamiseni pääomasta markkinoinnin tarpeisiin soveltuvan aineistokokonaisuuden eli tuotekonseptin. Lyhyesti, olen luonut esiintyvän viulutaiteilijan mainosmateriaalin, joka koostuu erilaisista audio- ja visuaalisista elementeistä. Se on luotu huutavaan tarpeeseen, pääasiallisina motiiveinani toimeentulon hankkiminen ja ammatillisen osaamiseni todentaminen. Olen lähtenyt liikkeelle musiikillisen monialaisuuteni (klassinen, etno, pop, improvisointi) viitekehyksestä, hakien itselleni eri tyylilajien esittämisen kautta toisaalta tyylivalintaa ja toisaalta yhdistelemisen kautta syntyvää profiilia. Taustalla on ollut halu kokeilla erilaisia ilmaisukanavia ja sitä kautta löytää uusia käyttötarkoituksia esiintymistaidolleni, ja karsia tyylien kirjosta minulle istuva artistiprofiili ja parhaiten toimeentuloa tuottava musiikkigenre.
Olen halunnut orientoitua minulle uuteen markkinoinnin näkökulmaan, minkä vuoksi olenkin tutustunut markkinoinnin käsitteisiin ja toimintamalleihin, kuten tuotteistus, brändäys, kohdeasiakkaan määrittely jne. Olen sitten pyrkinyt käyttämään näitä työkaluja projektini eri vaiheissa. Projektini soivan materiaalin olen työstänyt seuraavalla metodilla: materiaalin harjoittelu, esittäminen, analysointi, jalostaminen, nauhoittaminen, nauhojen editointi ja nauhojen esittely. Metodi osoittautui perinpohjaiseksi ja tehokkaaksi. Musiikkimateriaalin jalostaminen oli suuri ja haasteellinen tehtävä, jota tein säännöllisesti pitkin projektia harjoitellen, esiintyen ja viulutunneilla käyden.
Edellä mainitun metodin tuloksena syntyneet nauhoitukset – jotka myöhemmin editoitiin demoiksi - muodostavat opinnäytetyöni pääasiallisen materiaalisisällön. Olen kuitenkin tämän ohella luonut musiikkimateriaalille myös viitekehyksen, joka käsittää taiteilijakuvat, käyntikortit, logon, www-sivut ja yritysnimen. Mittavan materiaalin luomisessa yhteistyökumppaneina ovat toimineet läheiset, kollegat ja tutut ammattilaiset. Mainosmateriaalin menestys on toistaiseksi ollut helposti tulkittavissa demojen ja taiteilijakuvien esittelyjen palautteesta. Palautteita
olen kerännyt niin kollegoilta, opettajilta kuin musiikkikentän toimijoiltakin, kuten esimerkiksi ohjelmatoimistojen johtajilta. Kuitenkin olen vasta alussa palautteiden vastaanottamisprosessissa, ja vasta myöhemmin ilmennee mainosmateriaalin toimivuus ja se, mikä vaihtoehtoisista ohjelmistoistani on käyttökelpoisin. Luomani mainosmateriaali voi mielestäni toimia ohjeena, vertailukohtana tai inspiraationa muille muusikoille. Se voisi rohkaista heitä huomaamaan, että hyvin ideoidulla materiaalilla voi kilpailla niidenkin muusikoiden kanssa, joilla on kenties kilpailuetuinaan tunnettuvuutta tai kilpailuvoittoja. Minulle materiaalin merkitys tuskin kaipaa selvennystä, olen kiilannut itseni sen avulla haastavan musiikkimaailman toimijoiden tietoisuuteen, osaamiseni konkretisoitumisen ensimmäisenä etappina. Seuraava etappi on saavutetun huomion hyväksikäyttäminen; arvostuksen lunastaminen työtilaisuuksienkautta ja uran jatkuvuudesta huolehtiminen. Pyrin suoriutumaan tästä tehtävästä mahdollisimman pienellä myynti- ja managerointikoneistolla, oman toimeentuloni ja hyvinvointini maksimoimiseksi.
Olen halunnut orientoitua minulle uuteen markkinoinnin näkökulmaan, minkä vuoksi olenkin tutustunut markkinoinnin käsitteisiin ja toimintamalleihin, kuten tuotteistus, brändäys, kohdeasiakkaan määrittely jne. Olen sitten pyrkinyt käyttämään näitä työkaluja projektini eri vaiheissa. Projektini soivan materiaalin olen työstänyt seuraavalla metodilla: materiaalin harjoittelu, esittäminen, analysointi, jalostaminen, nauhoittaminen, nauhojen editointi ja nauhojen esittely. Metodi osoittautui perinpohjaiseksi ja tehokkaaksi. Musiikkimateriaalin jalostaminen oli suuri ja haasteellinen tehtävä, jota tein säännöllisesti pitkin projektia harjoitellen, esiintyen ja viulutunneilla käyden.
Edellä mainitun metodin tuloksena syntyneet nauhoitukset – jotka myöhemmin editoitiin demoiksi - muodostavat opinnäytetyöni pääasiallisen materiaalisisällön. Olen kuitenkin tämän ohella luonut musiikkimateriaalille myös viitekehyksen, joka käsittää taiteilijakuvat, käyntikortit, logon, www-sivut ja yritysnimen. Mittavan materiaalin luomisessa yhteistyökumppaneina ovat toimineet läheiset, kollegat ja tutut ammattilaiset. Mainosmateriaalin menestys on toistaiseksi ollut helposti tulkittavissa demojen ja taiteilijakuvien esittelyjen palautteesta. Palautteita
olen kerännyt niin kollegoilta, opettajilta kuin musiikkikentän toimijoiltakin, kuten esimerkiksi ohjelmatoimistojen johtajilta. Kuitenkin olen vasta alussa palautteiden vastaanottamisprosessissa, ja vasta myöhemmin ilmennee mainosmateriaalin toimivuus ja se, mikä vaihtoehtoisista ohjelmistoistani on käyttökelpoisin. Luomani mainosmateriaali voi mielestäni toimia ohjeena, vertailukohtana tai inspiraationa muille muusikoille. Se voisi rohkaista heitä huomaamaan, että hyvin ideoidulla materiaalilla voi kilpailla niidenkin muusikoiden kanssa, joilla on kenties kilpailuetuinaan tunnettuvuutta tai kilpailuvoittoja. Minulle materiaalin merkitys tuskin kaipaa selvennystä, olen kiilannut itseni sen avulla haastavan musiikkimaailman toimijoiden tietoisuuteen, osaamiseni konkretisoitumisen ensimmäisenä etappina. Seuraava etappi on saavutetun huomion hyväksikäyttäminen; arvostuksen lunastaminen työtilaisuuksienkautta ja uran jatkuvuudesta huolehtiminen. Pyrin suoriutumaan tästä tehtävästä mahdollisimman pienellä myynti- ja managerointikoneistolla, oman toimeentuloni ja hyvinvointini maksimoimiseksi.