Torstai on toiveita täynnä : lasten osallisuuden vahvistaminen päiväkoti Muksuteekin toiminnassa
Komulainen, Tanja (2012)
Komulainen, Tanja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034103
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on työelämän kehittämistehtävä, joka kiinnittyy Lapsen hyvä arki-hankkeeseen, jonka yhtenä tavoitteena on asiakkaan osallisuuden vahvistaminen eri aloilla. Lapsen hyvä arki- hankkeen toimialueeseen kuuluu mm, Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen alue, josta löytyi opinnäytetyöni yhteistyökumppaniksi Pyhäjärven kaupungin päiväkoti Muksuteekki.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena menetelmänä on sovellettu osallistavaa ja kommunikatiivista toimintatutkimusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli lasten osallisuuden vahvistaminen päiväkoti Muksuteekin toiminnan suunnittelussa, ja tavoitteena oli kehittää lapsen osallisuutta vahvistavia menetelmiä arjen työkaluiksi. Lasten osallisuutta vahvistavina menetelminä käytettiin sadutusta ja Toiveiden torstai-foorumia. Tutkimusaineistona oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus, työkokousten muistiinpanot, tutkijan ja työyhteisön tekemät muistiot sekä ryhmähaastattelu. Aineistot on käsitelty sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan sadutus ja Toiveiden torstai-foorumi vahvistivat lapsen osallisuutta päiväkodin toiminnassa ja toiminnan suunnittelussa. Menetelmien koettiin sopivan käytettäväksi päiväkodissa. Tulosten mukaan työyhteisölähtöisesti toteutettu kehittämisprosessi edisti työn kehittämistä ja omaa oppimista. Oma aktiivinen toimijuus kehittämisprosessin eri vaiheissa koettiin tärkeäksi työn kehittämisen kannalta. Tämän tyyppisen kehittämisprosessin koettiin sopivan hyvin päiväkotiin. Kehittämistehtävän avulla Muksuteekkiin kehittyi uusia työkaluja lasten osallisuuden vahvistamiseksi. Työmenetelmien käyttöönotto vahvisti aikuisen arvosidonnaista suhtautumista lapsen osallisuuteen. Arvosidonnainen suhtautuminen lapsen osallisuuteen mahdollistaa lasten osallisuuden vahvistumisen entisestään päiväkoti Muksuteekissa.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena menetelmänä on sovellettu osallistavaa ja kommunikatiivista toimintatutkimusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli lasten osallisuuden vahvistaminen päiväkoti Muksuteekin toiminnan suunnittelussa, ja tavoitteena oli kehittää lapsen osallisuutta vahvistavia menetelmiä arjen työkaluiksi. Lasten osallisuutta vahvistavina menetelminä käytettiin sadutusta ja Toiveiden torstai-foorumia. Tutkimusaineistona oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus, työkokousten muistiinpanot, tutkijan ja työyhteisön tekemät muistiot sekä ryhmähaastattelu. Aineistot on käsitelty sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan sadutus ja Toiveiden torstai-foorumi vahvistivat lapsen osallisuutta päiväkodin toiminnassa ja toiminnan suunnittelussa. Menetelmien koettiin sopivan käytettäväksi päiväkodissa. Tulosten mukaan työyhteisölähtöisesti toteutettu kehittämisprosessi edisti työn kehittämistä ja omaa oppimista. Oma aktiivinen toimijuus kehittämisprosessin eri vaiheissa koettiin tärkeäksi työn kehittämisen kannalta. Tämän tyyppisen kehittämisprosessin koettiin sopivan hyvin päiväkotiin. Kehittämistehtävän avulla Muksuteekkiin kehittyi uusia työkaluja lasten osallisuuden vahvistamiseksi. Työmenetelmien käyttöönotto vahvisti aikuisen arvosidonnaista suhtautumista lapsen osallisuuteen. Arvosidonnainen suhtautuminen lapsen osallisuuteen mahdollistaa lasten osallisuuden vahvistumisen entisestään päiväkoti Muksuteekissa.