Bioenergian käyttömuodot ja bioenergian vähittäismyynnin kehittäminen Etelä-Pohjanmaan metsäkeskuksen alueella
Berg, Harri (2012)
Berg, Harri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093140
Tiivistelmä
Tässä työssä on tarkoituksena esitellä lukijalle bioenergian erilaiset käyttömuodot hake, klapi, halko, peltobiomassat, puupelletti, turvepelletti, jyrsinturve, palaturve, turvebriketti ja puubriketti. Bioenergiamuotojen tuntemus antaa perusteet ymmärtää työn varsinainen tutkimusosio.
Työn tutkimusosio perehtyy tutkimaan sitä, mihin suuntaan bioenergiamuotojen myynnin tarjontaa tulisi kehittää. Työ toteutettiin Etelä-Pohjanmaan metsäkeskusalueella puhelinhaastatteluna 129 yksityiselle pienasiakkaalle ja 129 mahdolliselle jälleenmyyjälle. Tutkimus esittelee muutamia eroja ostajien ja myyjien kannalta. Tutkimus esittelee ratkaisuja siihen, miten ostaja ja myyjä voisivat paremmin kohdata.
Ostajat haluavat tutkimuksen mukaan ostaa bioenergiansa suoraan kotiin tuotuna tai hakea sen itse keskitetyltä myyntipaikalta. Myyjät haluaisivat, että asiakas hakisi itse tuotteensa ja eivät olisi kovinkaan halukkaita viemään asiakkaalle tuotetta kotiin asti. Tutkimus osoitti, että myyjien tulisi keskittyä kokonaisvaltaisempaan palveluun pienasiakkaille myynnissään. Tämä tarkoittaa sitä, että he olisivat valmiita viemään tuotteen asiakkaalle kotiin asti. Työ osoitti, että kannattaa keskittyä jatkossakin tutkimaan asiakkaan ja myyjän kohtaamista bioenergian vähittäismyynnin osalta
Työn tutkimusosio perehtyy tutkimaan sitä, mihin suuntaan bioenergiamuotojen myynnin tarjontaa tulisi kehittää. Työ toteutettiin Etelä-Pohjanmaan metsäkeskusalueella puhelinhaastatteluna 129 yksityiselle pienasiakkaalle ja 129 mahdolliselle jälleenmyyjälle. Tutkimus esittelee muutamia eroja ostajien ja myyjien kannalta. Tutkimus esittelee ratkaisuja siihen, miten ostaja ja myyjä voisivat paremmin kohdata.
Ostajat haluavat tutkimuksen mukaan ostaa bioenergiansa suoraan kotiin tuotuna tai hakea sen itse keskitetyltä myyntipaikalta. Myyjät haluaisivat, että asiakas hakisi itse tuotteensa ja eivät olisi kovinkaan halukkaita viemään asiakkaalle tuotetta kotiin asti. Tutkimus osoitti, että myyjien tulisi keskittyä kokonaisvaltaisempaan palveluun pienasiakkaille myynnissään. Tämä tarkoittaa sitä, että he olisivat valmiita viemään tuotteen asiakkaalle kotiin asti. Työ osoitti, että kannattaa keskittyä jatkossakin tutkimaan asiakkaan ja myyjän kohtaamista bioenergian vähittäismyynnin osalta