Liikuntatuokiokansio liikuntakasvatuksen tukemiseksi päiväkoti Tuulikellossa
Mattila, Noora Elina; Tiittanen, Tero Juhani (2012)
Lataukset:
Mattila, Noora Elina
Tiittanen, Tero Juhani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222384
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät ovat vastuussa turvallisen, tavoitteellisen ja riittävän liikunnan tarjoamisesta alle kouluikäisille lapsille. Liikunta laajasuuntaisena kehityksen edistämisen välineenä omaksutaan nykyään osaksi päiväkotien kasvatustyön yleisiä periaatteita.
Toiminnallinen opinnäytetyömme on toteutettu työelämähankkeena itse valitsemassamme päiväkoti Tuulikellossa. Tarkoituksenamme oli luoda arjen työtä helpottava työkalu liikuntatuokiokansion muodossa, yhteistyöpäiväkodin oman liikuntakasvatuksen rinnalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida kymmenen liikuntatuokiota, joiden pohjalta kokosimme liikuntatuokiokansion. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen rajasimme liikuntakasvatukseen varhaiskasvatuksessa, lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen ja lasten liikunnanohjaamiseen.
Ohjasimme kymmenen liikuntatuokiota 12 lapsen sekaryhmälle joka koostui 4 - 6-vuotiaista lapsista. Otimme vuorotellen vastuun liikuntatuokioiden ohjaamisesta ja toisen ohjatessa toinen toimi apuohjaajana ja havainnoijana. Havainnoinnissa keskityimme kunkin yksittäisen toiminnan onnistumisen, kiinnostavuuden ja haastavuuden arvioimiseen ja perustelemiseen. Päiväkodin kaksi työntekijää osallistuivat vuorotellen tuokioihin palautteen antajan roolissa. Pyysimme palautetta kirjallisesti ohjauksessa käytetystä vuorovaikutuksesta, motivoinnista ja turvallisuudesta. Myös tuokion onnistumisesta, kiinnostavuudesta ja haastavuudesta pyysimme perusteltua palautetta. Kunkin tuokion päätteeksi keräsimme lapsilta palautetta yksitellen kolmen hymiön avulla. Nämä palautteet kirjasimme lasten henkilökohtaisiin ”liikuntareissareihin”, jotka lopulta jäivät muistoiksi lapsille. Toiminnallisen osuuden päätteeksi kävimme päiväkodin työntekijöiden kanssa arviointikeskustelun prosessin eri vaiheista. Keräämämme aineiston avulla muokkasimme ja kehitimme kansiosta päiväkoti Tuulikelloa monipuolisesti palvelevan liikuntatuokiokansion. Kansiota arvioitiin meidän sekä päiväkodin työntekijöiden toimesta.
Opinnäytetyöprosessin olemme kuvanneet työn kannalta neljän keskeisen ajanjakson kautta: aloitus, opinnäytetyösuunnitelma, toiminnallinen vaihe sekä kirjoittaminen, kokoaminen ja viimeistely. Oppimispäiväkirjan pitäminen on ollut meille hyödyllinen työväline koko opinnäytetyöprosessin ajan. Sen avulla olemme pystyneet orientoitumaan etenkin kirjoitustyössämme käsillä olevaan tehtävään vaivatta.
Yhteistyömme ja motivaatiomme ovat pysyneet koko prosessin ajan korkealla tasolla ja rakkautemme liikuntaa ja sen ohjaamista kohtaan on pitänyt työn mielekkäänä. Yhteistyötahojemme aktiivinen ja positiivinen suhtautuminen on ollut työmme onnistumisen kannalta korvaamaton tuki.
Toiminnallinen opinnäytetyömme on toteutettu työelämähankkeena itse valitsemassamme päiväkoti Tuulikellossa. Tarkoituksenamme oli luoda arjen työtä helpottava työkalu liikuntatuokiokansion muodossa, yhteistyöpäiväkodin oman liikuntakasvatuksen rinnalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida kymmenen liikuntatuokiota, joiden pohjalta kokosimme liikuntatuokiokansion. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen rajasimme liikuntakasvatukseen varhaiskasvatuksessa, lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen ja lasten liikunnanohjaamiseen.
Ohjasimme kymmenen liikuntatuokiota 12 lapsen sekaryhmälle joka koostui 4 - 6-vuotiaista lapsista. Otimme vuorotellen vastuun liikuntatuokioiden ohjaamisesta ja toisen ohjatessa toinen toimi apuohjaajana ja havainnoijana. Havainnoinnissa keskityimme kunkin yksittäisen toiminnan onnistumisen, kiinnostavuuden ja haastavuuden arvioimiseen ja perustelemiseen. Päiväkodin kaksi työntekijää osallistuivat vuorotellen tuokioihin palautteen antajan roolissa. Pyysimme palautetta kirjallisesti ohjauksessa käytetystä vuorovaikutuksesta, motivoinnista ja turvallisuudesta. Myös tuokion onnistumisesta, kiinnostavuudesta ja haastavuudesta pyysimme perusteltua palautetta. Kunkin tuokion päätteeksi keräsimme lapsilta palautetta yksitellen kolmen hymiön avulla. Nämä palautteet kirjasimme lasten henkilökohtaisiin ”liikuntareissareihin”, jotka lopulta jäivät muistoiksi lapsille. Toiminnallisen osuuden päätteeksi kävimme päiväkodin työntekijöiden kanssa arviointikeskustelun prosessin eri vaiheista. Keräämämme aineiston avulla muokkasimme ja kehitimme kansiosta päiväkoti Tuulikelloa monipuolisesti palvelevan liikuntatuokiokansion. Kansiota arvioitiin meidän sekä päiväkodin työntekijöiden toimesta.
Opinnäytetyöprosessin olemme kuvanneet työn kannalta neljän keskeisen ajanjakson kautta: aloitus, opinnäytetyösuunnitelma, toiminnallinen vaihe sekä kirjoittaminen, kokoaminen ja viimeistely. Oppimispäiväkirjan pitäminen on ollut meille hyödyllinen työväline koko opinnäytetyöprosessin ajan. Sen avulla olemme pystyneet orientoitumaan etenkin kirjoitustyössämme käsillä olevaan tehtävään vaivatta.
Yhteistyömme ja motivaatiomme ovat pysyneet koko prosessin ajan korkealla tasolla ja rakkautemme liikuntaa ja sen ohjaamista kohtaan on pitänyt työn mielekkäänä. Yhteistyötahojemme aktiivinen ja positiivinen suhtautuminen on ollut työmme onnistumisen kannalta korvaamaton tuki.