Vinkkari : ideakansio viisivuotiaiden pienryhmätoiminnan tueksi Littoisten päiväkodissa
Syrén, Janina (2011)
Syrén, Janina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091139
Tiivistelmä
Viisivuotiaille pidettävät pienryhmätuokiot ovat yleinen toimintamuoto päivähoidossa. Littoisten päiväkoti Kaarinassa on iso päivähoitoyksikkö, jossa viisivuotiaita on kuudessa eri ryhmässä. Näistä ryhmistä lapset pääasiallisesti siirtyvät esikouluun uuteen ympäristöön, Ristikallion yksikköön. Nivelvaihe ajoittuu näin ollen esikoulun alkuun. Kuudessa ryhmässä pidetään viisivuotiaille kerhomuotoista pienryhmätoimintaa, jossa harjoitellaan mm. kynänkäyttöä, tehtävien tekemistä ja yhteistyötaitoja. Pienryhmien toiminnan sisällöt vaihtelivat paljon. Pienryhmätoimintaa ohjeistavaa ja monipuolista materiaalia sisältävää kokonaisuutta kasvattajien suunnittelun tueksi ei ollut olemassa. Yhtenäisempää käytäntöä eri ryhmien välillä tarvittiin. Kehittämistehtäväksi muotoutui ideakansion luominen Littoisten päiväkotiin viisivuotiaiden pienryhmätuokioiden tueksi yhdessä henkilökunnan kanssa. Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä lasten esikouluvalmiuksia viisivuotiaiden pienryhmätoiminnan avulla ja helpottaa kasvattajien suunnittelutyötä konkreettisella materiaalipaketilla. Yhtenäisemmän toimintatavan myötä myös pedagoginen osaaminen Littoisten päiväkodissa lisääntyisi.
Littoisten päiväkodissa opinnäytetyönä toteutettu kehittämistoiminta eteni lineaarisen prosessimallin mukaisesti. Henkilökunnalta selvitettiin lomakemuotoisen kyselyn avulla ideakansion sisältöjä ja niitä valmiuksia, joita lapsilla olisi hyvä olla heidän siirtyessä esikouluun. Kyselyaineistoa käytettiin kansion sisältövalintojen perusteluun yhdessä taustateorioina vaikuttavien viisivuotiaan kehitysteorian, varhaiskasvatuksen sisällöllisten orientaatioiden ja lapselle ominaisten tapojen toimia kanssa. Sosiaalipedagoginen näkökulma avaa lapsen osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemisen merkitystä varhaiskasvatuksen arjessa. Muita kehittämismenetelmiä olivat palaverit henkilökunnan ja fokusryhmän kesken.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi Vinkkari–kansio, joka koostuu teoriaosasta sekä sisältöalueittain jaotelluista materiaalivinkeistä. Teoriaosa sisältää kansion käytössä
huomioitavia seikkoja, viisivuotiaan kehitysteoriaa ja kyselyn avulla koottuja henkilökunnan ajatuksia niistä valmiuksista ja taidoista, jotka auttavat lasta esikouluun siirtymisessä ja siellä toimimisessa. Sisältöalueita ovat leikki, sosiaaliset taidot, kielelliset taidot, matemaattiset taidot, motoriikka, luonto ja ympäristö, taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen, sekä lapsen kuuleminen. Aineisto sisältää kopioitavia pohjia lasten käyttöön, vinkkejä kasvattajille tuokioiden rikastuttamiseksi leikkien avulla sekä sisällöllisiä teemoja toiminnan toteuttamiseen. Kansiota ei ole liitetty raporttiin, koska sitä on vain yksi alkuperäinen kappale. Kansiota säilytetään Littoisten
päiväkodissa, Kaarinassa.
Littoisten päiväkodissa opinnäytetyönä toteutettu kehittämistoiminta eteni lineaarisen prosessimallin mukaisesti. Henkilökunnalta selvitettiin lomakemuotoisen kyselyn avulla ideakansion sisältöjä ja niitä valmiuksia, joita lapsilla olisi hyvä olla heidän siirtyessä esikouluun. Kyselyaineistoa käytettiin kansion sisältövalintojen perusteluun yhdessä taustateorioina vaikuttavien viisivuotiaan kehitysteorian, varhaiskasvatuksen sisällöllisten orientaatioiden ja lapselle ominaisten tapojen toimia kanssa. Sosiaalipedagoginen näkökulma avaa lapsen osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemisen merkitystä varhaiskasvatuksen arjessa. Muita kehittämismenetelmiä olivat palaverit henkilökunnan ja fokusryhmän kesken.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi Vinkkari–kansio, joka koostuu teoriaosasta sekä sisältöalueittain jaotelluista materiaalivinkeistä. Teoriaosa sisältää kansion käytössä
huomioitavia seikkoja, viisivuotiaan kehitysteoriaa ja kyselyn avulla koottuja henkilökunnan ajatuksia niistä valmiuksista ja taidoista, jotka auttavat lasta esikouluun siirtymisessä ja siellä toimimisessa. Sisältöalueita ovat leikki, sosiaaliset taidot, kielelliset taidot, matemaattiset taidot, motoriikka, luonto ja ympäristö, taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen, sekä lapsen kuuleminen. Aineisto sisältää kopioitavia pohjia lasten käyttöön, vinkkejä kasvattajille tuokioiden rikastuttamiseksi leikkien avulla sekä sisällöllisiä teemoja toiminnan toteuttamiseen. Kansiota ei ole liitetty raporttiin, koska sitä on vain yksi alkuperäinen kappale. Kansiota säilytetään Littoisten
päiväkodissa, Kaarinassa.