Lapsen ADHD : verkkosivut Terveysnettiin
Saksi, Rebecca; Vikberg, Sina (2012)
Saksi, Rebecca
Vikberg, Sina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201301735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201301735
Tiivistelmä
Lähes jokaisessa koululuokassa on vähintään yksi tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi. ADHD:ssa on kysymys lapsen vaikeudesta säädellä omaa toimintaansa ja käyttäytymisestään tehtävän, ympäristön tai omien tavoitteiden mukaisesti. ADHD voidaan ajatella kolmessa ulottuvuudessa, jotka ovat käyttäytyminen, työskentely ja oppiminen sekä tunteet. Käyttäytyminen ilmenee vaikeutena toimia ohjeiden, sääntöjen, tavoitteiden tai tilanteiden vaatimusten mukaisesti, johon ympäristöllä on voimakas toimintaa ohjaava vaikutus. Työskentelyn ja oppimisen vaikeudet ovat tarkkaavaisuuden kohdentamisen ja ylläpitämisen vaikeudet sekä toiminnan suunnittelun ja arvioinnin ongelmat. Lisäksi tunteiden hillitseminen ja ilmaisemisen vaikeus ovat lapselle haastavia. ADHD- lapselle saattaa olla vaikeaa löytää ystäviä, sillä lapsen impulsiivisuus ja ylivilkkaus aiheuttavat helposti sen, etteivät muut lapset halua olla hänen ystäviään.
Projektin tehtävänä oli luoda alakouluikäisille verkkosivut Terveysnettiin lapsen ADHD:sta. Tavoitteena on tuottaa tietoa lapsille ADHD:sta. Tässä projektissa käsitellään aihetta lapsen näkökulmasta koulunkäyntiin liittyen. ADHD- lapsen ongelmat havaitaan yleensä vasta koulussa, koska lapseen kohdistuvat vaatimukset nousevat. Tästä johtuen ADHD:lle ominaiset piirteet korostuvat. Projekti toteutettiin osana Terveysnetti –projektia, joka on ollut käynnissä vuodesta 2001 lähtien. Projektia toteuttavat ammattikorkeakoulun opiskelijat ja opettajat yhteistyössä Salon terveyskeskuksen ja Salon kaupungin kanssa. Terveysnettiin on tehty sivut, jotka käsittelevät ADHD- lasta perheessä.
Verkkosivuilla esiintyy ADHD- lapsena Kalevi Karhu. Kalevin luokka lähtee luokkaretkelle, jossa ilmenee tapahtumia, joissa Kaleville tulee ongelmia ADHD:hen liittyen. Sivuilla käsitellään tilanteet, joissa tulee näitä ongelmia, annetaan selityksiä ja ratkaisuja. Tilanteita ovat esimerkiksi oppimistilanne, jonotustilanne ja tilanteita liittyen vuorovaikutukseen. Verkkosivuilla on sijoitettu yhdelle sivulle aina yksi tapahtuma. Verkkosivujen henkilöiksi valittiin erilaisia eläinhahmoja, jotta ne sopisivat paremmin alakouluikäiselle. Verkkosivuihin haluttiin erilaisia oikeita tapahtumia, jotta lapset oppisivat paremmin ja oppiminen olisi mielenkiintoisempaa. Verkkosivut löytyvät terveysnetin juniorinetistä osoitteesta http://terveysnetti.turkuamk.fi/juniori.html.
Lapsen ADHD:n yleisyyttä silmällä pitäen olisi hyvä olla lasten kirjallisuutta aiheesta. Aiheesta olisi mielenkiintoista saada ADHD lasten omia kokemuksia sairaudestaan ja sen vaikutuksesta omaan elämään sekä lasten ystävien kokemuksia ystävänsä sairaudesta. Terveysnetti –projektiin voisi liittää myös sivusto työikäisen ADHD:sta ja sen vaikutuksesta elämään.
Projektin tehtävänä oli luoda alakouluikäisille verkkosivut Terveysnettiin lapsen ADHD:sta. Tavoitteena on tuottaa tietoa lapsille ADHD:sta. Tässä projektissa käsitellään aihetta lapsen näkökulmasta koulunkäyntiin liittyen. ADHD- lapsen ongelmat havaitaan yleensä vasta koulussa, koska lapseen kohdistuvat vaatimukset nousevat. Tästä johtuen ADHD:lle ominaiset piirteet korostuvat. Projekti toteutettiin osana Terveysnetti –projektia, joka on ollut käynnissä vuodesta 2001 lähtien. Projektia toteuttavat ammattikorkeakoulun opiskelijat ja opettajat yhteistyössä Salon terveyskeskuksen ja Salon kaupungin kanssa. Terveysnettiin on tehty sivut, jotka käsittelevät ADHD- lasta perheessä.
Verkkosivuilla esiintyy ADHD- lapsena Kalevi Karhu. Kalevin luokka lähtee luokkaretkelle, jossa ilmenee tapahtumia, joissa Kaleville tulee ongelmia ADHD:hen liittyen. Sivuilla käsitellään tilanteet, joissa tulee näitä ongelmia, annetaan selityksiä ja ratkaisuja. Tilanteita ovat esimerkiksi oppimistilanne, jonotustilanne ja tilanteita liittyen vuorovaikutukseen. Verkkosivuilla on sijoitettu yhdelle sivulle aina yksi tapahtuma. Verkkosivujen henkilöiksi valittiin erilaisia eläinhahmoja, jotta ne sopisivat paremmin alakouluikäiselle. Verkkosivuihin haluttiin erilaisia oikeita tapahtumia, jotta lapset oppisivat paremmin ja oppiminen olisi mielenkiintoisempaa. Verkkosivut löytyvät terveysnetin juniorinetistä osoitteesta http://terveysnetti.turkuamk.fi/juniori.html.
Lapsen ADHD:n yleisyyttä silmällä pitäen olisi hyvä olla lasten kirjallisuutta aiheesta. Aiheesta olisi mielenkiintoista saada ADHD lasten omia kokemuksia sairaudestaan ja sen vaikutuksesta omaan elämään sekä lasten ystävien kokemuksia ystävänsä sairaudesta. Terveysnetti –projektiin voisi liittää myös sivusto työikäisen ADHD:sta ja sen vaikutuksesta elämään.