A-klinikan palveluohjaus- yhteistyökumppaneiden näkökulmia
Kilpinen, Essi (2012)
Kilpinen, Essi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011123119251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011123119251
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tarkastella Forssan A-klinikan yhteistyökumppaneiden
näkökulmia palveluohjauksesta sekä kokemuksia yhteistyöstä A-klinikan palveluoh-jauksen parissa. Tavoitteena oli tarkastella yhteistyökumppaneiden käsityksiä ja nä-kemyksiä palveluohjauksesta yleisesti yhteiskunnassamme sekä nostaa esille haasta-teltavien kokemuksia A-klinikan palveluohjauksesta työmuotona. Tutkimuksen avul-la haluttiin kartoittaa näkökulmien lisäksi myös yhteistyöhön liittyviä mahdollisia kehittämistarpeita. Aihe opinnäytetyöhön syntyi yhteistyössä A-klinikan työntekijöi-den kanssa. Nousi ajatus sekä tarve palveluohjaajan roolin kartoittamisesta, sisällön tarkastelusta sekä tarpeellisuuden osoittamisesta. Opinnäytetyön kautta haluttiin ke-rätä käsitys- ja kokemusmaailmaa organisaatioilta, joiden kanssa palveluohjaaja toi-mii tiiviissä yhteistyössä päivittäin.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy palveluohjauksellisen työmuodon esitte-lyyn, niin työntekijöiden, asiakkaiden kuin koko yhteiskuntamme kannalta. Työssä käsitellään myös työn tilaajan, Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymän A-klinikan toimintaa sekä palveluohjaajan erittelyä omasta työnkuvastaan. Tutkimus-menetelmänä hyödynsin kvalitatiivista lähestymistapaa ja aineisto kerättiin teema-haastattelun avulla. Opinnäytetyön tutkimukseen haastattelin syksyllä 2011 neljää eri organisaation edustajaa, joita yhdisti tiivis yhteistyösuhde A-klinikan palveluohjaa-jaan.
Haastatteluiden pohjalta nousseet tutkimustulokset osoittivat, että palveluohjaus koettiin niin yleisesti, kuin A-klinikankin kautta asiakaslähtöiseksi, toimivaksi ja hyödylliseksi työmenetelmäksi. Palveluohjaus nähtiin yksilökohtaisen työotteensa johdosta välttämättömänä ja lisääntyvä tarve tälle työmuodolle nähtiin kasvavana. Yleisemmin palveluohjaus yhteiskunnassamme näyttäytyi haastateltaville hyvin laajana, vaihtelevana ja monimuotoisena työkenttänä. A-klinikan sisäinen palveluohjaus taas jäsentyi haastateltaville äärimmäisen selkeästi ja jokainen kuvasi yhteisten asiakkaidensa kautta tutuksi tullutta työmuotoa kattavasti. Yhteistyö A-klinikan ja palveluohjaajan kanssa todettiin toimivaksi sellaisenaan ja kehittämistarpeet nähtiin pitkälti haastateltavien omien organisaatioiden työntekijöiden tietämyksen kartoittamisessa ja lisäämisessä palveluohjaukseen liittyen. Haastateltavat kokivat että palveluohjauksen sisältöä, asiakkuuksia sekä ohjautumista voisi esitellä organisaatioille, esimerkiksi palveluohjaajan toimesta. Lisäksi koettiin että tietoisuutta palveluohjauksesta sekä työmuodon näkyvyyttä tulisi lisätä työntekijöiden, asiakkaiden sekä päättäjien keskuudessa.
näkökulmia palveluohjauksesta sekä kokemuksia yhteistyöstä A-klinikan palveluoh-jauksen parissa. Tavoitteena oli tarkastella yhteistyökumppaneiden käsityksiä ja nä-kemyksiä palveluohjauksesta yleisesti yhteiskunnassamme sekä nostaa esille haasta-teltavien kokemuksia A-klinikan palveluohjauksesta työmuotona. Tutkimuksen avul-la haluttiin kartoittaa näkökulmien lisäksi myös yhteistyöhön liittyviä mahdollisia kehittämistarpeita. Aihe opinnäytetyöhön syntyi yhteistyössä A-klinikan työntekijöi-den kanssa. Nousi ajatus sekä tarve palveluohjaajan roolin kartoittamisesta, sisällön tarkastelusta sekä tarpeellisuuden osoittamisesta. Opinnäytetyön kautta haluttiin ke-rätä käsitys- ja kokemusmaailmaa organisaatioilta, joiden kanssa palveluohjaaja toi-mii tiiviissä yhteistyössä päivittäin.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy palveluohjauksellisen työmuodon esitte-lyyn, niin työntekijöiden, asiakkaiden kuin koko yhteiskuntamme kannalta. Työssä käsitellään myös työn tilaajan, Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymän A-klinikan toimintaa sekä palveluohjaajan erittelyä omasta työnkuvastaan. Tutkimus-menetelmänä hyödynsin kvalitatiivista lähestymistapaa ja aineisto kerättiin teema-haastattelun avulla. Opinnäytetyön tutkimukseen haastattelin syksyllä 2011 neljää eri organisaation edustajaa, joita yhdisti tiivis yhteistyösuhde A-klinikan palveluohjaa-jaan.
Haastatteluiden pohjalta nousseet tutkimustulokset osoittivat, että palveluohjaus koettiin niin yleisesti, kuin A-klinikankin kautta asiakaslähtöiseksi, toimivaksi ja hyödylliseksi työmenetelmäksi. Palveluohjaus nähtiin yksilökohtaisen työotteensa johdosta välttämättömänä ja lisääntyvä tarve tälle työmuodolle nähtiin kasvavana. Yleisemmin palveluohjaus yhteiskunnassamme näyttäytyi haastateltaville hyvin laajana, vaihtelevana ja monimuotoisena työkenttänä. A-klinikan sisäinen palveluohjaus taas jäsentyi haastateltaville äärimmäisen selkeästi ja jokainen kuvasi yhteisten asiakkaidensa kautta tutuksi tullutta työmuotoa kattavasti. Yhteistyö A-klinikan ja palveluohjaajan kanssa todettiin toimivaksi sellaisenaan ja kehittämistarpeet nähtiin pitkälti haastateltavien omien organisaatioiden työntekijöiden tietämyksen kartoittamisessa ja lisäämisessä palveluohjaukseen liittyen. Haastateltavat kokivat että palveluohjauksen sisältöä, asiakkuuksia sekä ohjautumista voisi esitellä organisaatioille, esimerkiksi palveluohjaajan toimesta. Lisäksi koettiin että tietoisuutta palveluohjauksesta sekä työmuodon näkyvyyttä tulisi lisätä työntekijöiden, asiakkaiden sekä päättäjien keskuudessa.