Facebookin hyödyntäminen elokuvien markkinoinnissa : case Napapiirin sankarit ja Vares-elokuvat ; Yleisölle avoimien seminaarien viestintäsuunnitelma : case MIMO - Moving In, Moving On! Application of art based methods to social and youth Wwrk -hankkeen seminaarit
Lennala, Laura (2011)
Lennala, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418351
Tiivistelmä
KIRJALLINEN OPINNÄYTETYÖ/Kirjallinen opinnäytetyöni käsittelee Facebookin hyödyntämistä elokuvien markkinoinnissa. Tavoitteenani on selvittää millä tavoin Facebookia voi hyödyntää sekä mitä vaaditaan, jotta Facebookin käyttö osana markkinointistrategiaa olisi kannattavaa. Tavoitteenani on myös kartoittaa ne asiat, joita Facebook-markkinoinnissa ei kannata tehdä. Lisäksi pyrin siihen, että työni tuloksia voi soveltaa muidenkin tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Käsittelen aihetta kahden case-esimerkin, Helsinki-filmin Napapiirin sankarit -elokuvan (2010) ja vuosina 2011–2012 ilmestyvien Solar Filmsin kuuden Vares-elokuvan kautta. Olen analysoinut case-elokuvien Facebook-sivuja seuraamalla niitä ja niiden päivittymistä, eli mistä kaikista asioista ne koostuvat. Pohdin myös Facebookin käytön kannattavuutta osana erilaisten elokuvien markkinointia sekä miten erilaiset kohderyhmät vaikuttavat markkinointiin. Olen hyödyntänyt myös muiden elokuvien Facebook-kampanjoita case-elokuvien kehitysehdotuksissa. Analysoinnin tukena olen käyttänyt erityisesti kahta haastattelua. Muina lähteinä olen hyödyntänyt sosiaaliseen mediaan ja siellä tapahtuvaan markkinointiin keskittyvää kirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä seminaaripuheenvuoroja. Tulin siihen tulokseen, että Facebookia kannattaa käyttää osana markkinointia, mikäli kohderyhmä on Facebookissa. Oikein toteutettuna Facebook-markkinointi on myös todella kustannustehokasta. Toimivuuden takaamiseksi on kuitenkin muistettava aktiivisen vuorovaikutuksen tärkeys – ilman sitä sosiaalisen median perusajatus ei toteudu. Kommenttien lisäksi Facebook-sivulle pitäisi tuottaa elokuvan kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä. Kaikista sivuista ei siis pidä tehdä samanlaisia. Työni tuloksia voi lisäksi soveltaa hyvin muidenkin tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Koen myös, että opinnäytetyöni aihe oli hyvä valinta, koska sosiaalinen media ja sen käyttö markkinointitarkoituksiin on tulevaisuutta.
KÄYTÄNNÖN OPINNÄYTETYÖ/ MIMO on vuonna 2008 alkunsa saanut kolmevuotinen EU:n Central Baltic -ohjelmasta rahoituksensa saava Viron ja Etelä-Suomen alueen tutkimus- ja kehittämishanke, joka kehittää taidelähtöisiä menetelmiä sosiaali- ja nuorisotyön käyttöön. Hankkeessa toteutetaan myös useita seminaareja. Ensimmäistä keväällä 2011 järjestettyä Rhythm Alive in the Community -seminaaria varten ei oltu tehty viestintäsuunnitelmaa, joten seminaarin viestintä ei sujunut silloin aivan niin kuin olisi pitänyt. Työni tavoitteena onkin tarjota hankkeelle suunnitelma tulevien Suomessa järjestettävien yleisölle avoimien seminaarien viestinnän tueksi. Varsinainen viestintäsuunnitelma on taulukkomuodossa. Omana tavoitteenani on tehdä suunnitelma, jonka työstämisen aikana tulleita oppeja pystyisin hyödyntämään tulevaisuuden töissäni. Tavoitteenani on myös, että suunnitelmaa voisi soveltaa muunlaistenkin tapahtumien, tuotteiden ja palveluiden viestinnässä. Käsittelen aihetta ensin viestinnän nykytilan ja tavoitteiden kartoituksen kautta. Niiden sekä erityisesti hankkeen ensimmäisen seminaarin ja koko hankkeen viestintäsuunnitelman avulla olen rakentanut viestintäsuunnitelman tuleville seminaareille. Käsittelen tarkemmin viestinnän kohderyhmiä, viestintäkanavia ja niissä tehtäviä toimenpiteitä, aikataulua sekä viestinnän vastuuhenkilöitä. Vielä ei täysin voi arvioida onko tekemäni viestintäsuunnitelma toimiva ja saavutetaanko sen avulla tavoitteet ja tehdäänkö tuloksia paremmin kuin keväällä 2011. Suunnitelmaa tullaan kuitenkin käyttämään ja kehittämään tarpeiden mukaan. Seuraavan seminaarin jälkeen suunnitelma pitää tarkastaa uudelleen ja sitä pitää myös kehittää edelleen. Uskon kuitenkin, että tekemäni suunnitelman avulla pystytään välttämään ensimmäisen seminaarin aikana esiin tulleita ongelmia ja pääsemään paremmin tavoiteltaviin tuloksiin. Itse sain hyvän tietopohjan viestintäsuunnitelman tekemiseen ja mielestäni suunnitelmaa voi soveltaa myös muidenkin kuin seminaarien markkinointiin.
KÄYTÄNNÖN OPINNÄYTETYÖ/ MIMO on vuonna 2008 alkunsa saanut kolmevuotinen EU:n Central Baltic -ohjelmasta rahoituksensa saava Viron ja Etelä-Suomen alueen tutkimus- ja kehittämishanke, joka kehittää taidelähtöisiä menetelmiä sosiaali- ja nuorisotyön käyttöön. Hankkeessa toteutetaan myös useita seminaareja. Ensimmäistä keväällä 2011 järjestettyä Rhythm Alive in the Community -seminaaria varten ei oltu tehty viestintäsuunnitelmaa, joten seminaarin viestintä ei sujunut silloin aivan niin kuin olisi pitänyt. Työni tavoitteena onkin tarjota hankkeelle suunnitelma tulevien Suomessa järjestettävien yleisölle avoimien seminaarien viestinnän tueksi. Varsinainen viestintäsuunnitelma on taulukkomuodossa. Omana tavoitteenani on tehdä suunnitelma, jonka työstämisen aikana tulleita oppeja pystyisin hyödyntämään tulevaisuuden töissäni. Tavoitteenani on myös, että suunnitelmaa voisi soveltaa muunlaistenkin tapahtumien, tuotteiden ja palveluiden viestinnässä. Käsittelen aihetta ensin viestinnän nykytilan ja tavoitteiden kartoituksen kautta. Niiden sekä erityisesti hankkeen ensimmäisen seminaarin ja koko hankkeen viestintäsuunnitelman avulla olen rakentanut viestintäsuunnitelman tuleville seminaareille. Käsittelen tarkemmin viestinnän kohderyhmiä, viestintäkanavia ja niissä tehtäviä toimenpiteitä, aikataulua sekä viestinnän vastuuhenkilöitä. Vielä ei täysin voi arvioida onko tekemäni viestintäsuunnitelma toimiva ja saavutetaanko sen avulla tavoitteet ja tehdäänkö tuloksia paremmin kuin keväällä 2011. Suunnitelmaa tullaan kuitenkin käyttämään ja kehittämään tarpeiden mukaan. Seuraavan seminaarin jälkeen suunnitelma pitää tarkastaa uudelleen ja sitä pitää myös kehittää edelleen. Uskon kuitenkin, että tekemäni suunnitelman avulla pystytään välttämään ensimmäisen seminaarin aikana esiin tulleita ongelmia ja pääsemään paremmin tavoiteltaviin tuloksiin. Itse sain hyvän tietopohjan viestintäsuunnitelman tekemiseen ja mielestäni suunnitelmaa voi soveltaa myös muidenkin kuin seminaarien markkinointiin.