Digital distribution of recorded music in Finland : An analysis of services from a consumer and industry perspective
Moilanen, Antti (2011)
Moilanen, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271808
Tiivistelmä
Levyteollisuus on ollut vahvan muutoksen alaisena kansainvälisesti ja Suomessa viimeiset kymmenen vuotta. Tänä aikana levy-yhtiöiden tulot ovat tasaisesti laskeneet ja suuri osa niiden markkina-arvosta on hävinnyt. Monet ovat joutuneet turvautumaan irtisanomisiin ja toiminnan lopettamiseen. Pääasialliset syyt levyteollisuuden ongelmiin ovat teknologian kehittyminen, laajalle levinnyt laiton tiedostojen lataaminen sekä muutokset kuluttajakäyttäytymisessä.
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää ja kuvailla digitaalista musiikinjakelua kokonaisuutena. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia sitä, kuinka kuluttajat näkevät ja kuinka yritykset hyödyntävät digitaalisen musiikinjakelun. Saavuttaakseen tutkimukselle asetetut tavoitteet tutkimuskysymykset muotoiltiin niin, että ne käsittelivät digitaalisia liiketoimintamalleja ja palveluita kuluttajien näkökulmasta. Digitaalinen musiikkisektori Suomessa käsittää vain pienen osuuden koko musiikin markkina-arvosta ja syitä tähän pyrittiin tutkimaan käyttäen kuluttajalähtöistä näkökulmaa. Tutkimuskysymysten pohjalta toteutettiin laaja kirjallisuuskatsaus, joka tuotti konseptuaalisen viitekehyksen aiheen jatkotutkimusta varten. Tutkimuksen edetessä tämä viitekehys ohjasin kirjallisuuskatsausta ja tietojen keräämistä. Tutkimuksen data saatiin kerättyä laaja-alaisesta kuluttajakyselystä ja haastattelusta. Menetelmä saatujen tulosten analysoimiseksi oli laadullinen.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella näyttää siltä, että lähtökohtaisesti suomalaiset kuluttajat ovat tyytyväisiä tämänhetkisiin lisensoituihin musiikkipalveluihin. Laiton tiedostojen lataaminen on kuitenkin hyvin yleistä, sillä lisensoidut palvelut eivät tällä hetkellä pysty vastaamaan laittomien palveluiden tarjontaan. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä etteivät levyteollisuuden toimijat käytä parhaalla mahdollisella tavalla hyväkseen liiketoimintaosaamistaan tuodakseen markkinoille palveluita, jotka houkuttelisivat laittomienpalveluiden käyttäjiä muuttamaan tapojaan.
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää ja kuvailla digitaalista musiikinjakelua kokonaisuutena. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia sitä, kuinka kuluttajat näkevät ja kuinka yritykset hyödyntävät digitaalisen musiikinjakelun. Saavuttaakseen tutkimukselle asetetut tavoitteet tutkimuskysymykset muotoiltiin niin, että ne käsittelivät digitaalisia liiketoimintamalleja ja palveluita kuluttajien näkökulmasta. Digitaalinen musiikkisektori Suomessa käsittää vain pienen osuuden koko musiikin markkina-arvosta ja syitä tähän pyrittiin tutkimaan käyttäen kuluttajalähtöistä näkökulmaa. Tutkimuskysymysten pohjalta toteutettiin laaja kirjallisuuskatsaus, joka tuotti konseptuaalisen viitekehyksen aiheen jatkotutkimusta varten. Tutkimuksen edetessä tämä viitekehys ohjasin kirjallisuuskatsausta ja tietojen keräämistä. Tutkimuksen data saatiin kerättyä laaja-alaisesta kuluttajakyselystä ja haastattelusta. Menetelmä saatujen tulosten analysoimiseksi oli laadullinen.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella näyttää siltä, että lähtökohtaisesti suomalaiset kuluttajat ovat tyytyväisiä tämänhetkisiin lisensoituihin musiikkipalveluihin. Laiton tiedostojen lataaminen on kuitenkin hyvin yleistä, sillä lisensoidut palvelut eivät tällä hetkellä pysty vastaamaan laittomien palveluiden tarjontaan. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä etteivät levyteollisuuden toimijat käytä parhaalla mahdollisella tavalla hyväkseen liiketoimintaosaamistaan tuodakseen markkinoille palveluita, jotka houkuttelisivat laittomienpalveluiden käyttäjiä muuttamaan tapojaan.