MUSIIKIN RYHMÄOPETUS : Kolme lähestymistapaa
Sihvola, Petri (2011)
Sihvola, Petri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104094084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104094084
Tiivistelmä
Pedagogisessa opinnäytetyössä käsitellään opetuksen taustalla olevien näkemysten ja teorioiden toteutumista käytännön opetustyössä. Pedagogisiksi lähtökohdiksi on valittu konstruktiivinen oppimisnäkemys, implisiittinen ja eksplisiittinen oppiminen sekä praksiaalisen musiikkikäsitys. Temperamentin merkitys musiikin opiskeluun otetaan esille tärkeänä opetusmenetelmiin vaikuttavana tekijänä. Ryhmädynamiikan ymmärtäminen korostuu soitonopettajan työssä ryhmäopetuksessa, jossa opettajan on kyettävä vaikuttamaan vuorovaikutuksen avulla ryhmäläisten virittäytymiseen. Parhaimmillaan opiskelutilanteessa saavutetaan flow-tila.
Työssä tarkastellaan tekijän opetustyössä toteuttamaa kolmea erityylistä ryhmäopetusprojektia, neljän pojan yhteissoittoryhmää, Satumusikaalia ja joululevyn tekemistä. Nämä pianonsoiton-opettajan toimenkuvasta poikkeavat opetusryhmät ja menetelmät ovat tekijän opettajuuden tutkimista ja mahdollisuuksien kartoittamista varten toteutettuja. Taiteen perusopetuksen opetus-suunnitelman uudistus vuonna 2004 toi opettajalle entistä enemmän vapautta opetustyössä.
Opettajan henkilökohtainen innostus ja itsensä kehittäminen ovat keskeisellä sijalla, jotta opettaja pystyy pitkän työuran kuluessa löytämään yhä uusia toimintatapoja muuttuvan maailman haasteisiin. Työssä arvioidaan käsiteltävien projektien vaikutusta oppilaisiin, yhteisöön ja opettajaan itseensä. Projektit ovat kukin omalla tavallaan selvästi vaikuttaneet osallistuneisiin oppilaisiin innostavasti ja kokemuksia antavasti. Eniten ne ovat vaikuttaneet opettajaan itseensä. Ne ovat antaneet uusia välineitä opettamiseen.
Työssä tarkastellaan tekijän opetustyössä toteuttamaa kolmea erityylistä ryhmäopetusprojektia, neljän pojan yhteissoittoryhmää, Satumusikaalia ja joululevyn tekemistä. Nämä pianonsoiton-opettajan toimenkuvasta poikkeavat opetusryhmät ja menetelmät ovat tekijän opettajuuden tutkimista ja mahdollisuuksien kartoittamista varten toteutettuja. Taiteen perusopetuksen opetus-suunnitelman uudistus vuonna 2004 toi opettajalle entistä enemmän vapautta opetustyössä.
Opettajan henkilökohtainen innostus ja itsensä kehittäminen ovat keskeisellä sijalla, jotta opettaja pystyy pitkän työuran kuluessa löytämään yhä uusia toimintatapoja muuttuvan maailman haasteisiin. Työssä arvioidaan käsiteltävien projektien vaikutusta oppilaisiin, yhteisöön ja opettajaan itseensä. Projektit ovat kukin omalla tavallaan selvästi vaikuttaneet osallistuneisiin oppilaisiin innostavasti ja kokemuksia antavasti. Eniten ne ovat vaikuttaneet opettajaan itseensä. Ne ovat antaneet uusia välineitä opettamiseen.