Intranetin kehittäminen sisäisen viestinnän kanavana case: Voglia Oy
Laurokoski, Essi (2009)
Laurokoski, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902041336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902041336
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Voglia Oy:n intranetin kehittämistä. Voglia Oy on kotimainen naisten vaatteita valmistava ja myyvä yritys, jolla on toimipisteitä ympäri Suomen.
Tutkimuksessa käsiteltiin Voglian henkilökunnan tyytyväisyyttä intranetiin sisäisen viestinnän kanavana. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka usein intranetiä käytetään, minkä-laista tietoa sieltä etsitään ja millä keinoin käyttäjä hyödyntää intranetin tietoja omassa työs-sään. Näiden kysymysten lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää sisältääkö intranet puutteel-lista tai hyödytöntä tietoa, ja millaisista asioista tietoa kaivataan lisää. Tavoitteena oli löytää tietoa, jota voidaan hyödyntää intranetin kehittämisessä entistä toimivammaksi.
Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Kyselyyn vastasi yh-teensä 44 Voglian työntekijää, joista 15 työskentelee pääkonttorilla ja 29 myymälöissä ympäri Suomen.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan intranet on aktiivisesti käytössä sekä myymälöiden että pääkonttorin työntekijöiden keskuudessa. Tuloksista ilmeni, että intranet on sisäisen viestinnän kanavana hyödyllisempi myymälöiden työntekijöille kuin pääkonttorin henkilökun-nalle. Tulosten perusteella Voglian intranetistä laadittiin SWOT–analyysi ja toteuttamiskelpoi-sia kehitysehdotuksia.
Tutkimuksessa käsiteltiin Voglian henkilökunnan tyytyväisyyttä intranetiin sisäisen viestinnän kanavana. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka usein intranetiä käytetään, minkä-laista tietoa sieltä etsitään ja millä keinoin käyttäjä hyödyntää intranetin tietoja omassa työs-sään. Näiden kysymysten lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää sisältääkö intranet puutteel-lista tai hyödytöntä tietoa, ja millaisista asioista tietoa kaivataan lisää. Tavoitteena oli löytää tietoa, jota voidaan hyödyntää intranetin kehittämisessä entistä toimivammaksi.
Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Kyselyyn vastasi yh-teensä 44 Voglian työntekijää, joista 15 työskentelee pääkonttorilla ja 29 myymälöissä ympäri Suomen.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan intranet on aktiivisesti käytössä sekä myymälöiden että pääkonttorin työntekijöiden keskuudessa. Tuloksista ilmeni, että intranet on sisäisen viestinnän kanavana hyödyllisempi myymälöiden työntekijöille kuin pääkonttorin henkilökun-nalle. Tulosten perusteella Voglian intranetistä laadittiin SWOT–analyysi ja toteuttamiskelpoi-sia kehitysehdotuksia.