Asiakasomistajien brandimielikuvat S-Matkat.fi-palvelun yhteistyökumppaneista ja niiden vaikutus vapaa-ajanmatkan ostopäätökseen
Laitinen, Henna (2011)
Laitinen, Henna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617349
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana oli S-Matkat.fi-palvelu. Työn tarkoituksena oli selvittää, vastaako S-Matkat.fi-palvelu nykyisellä yhteistyöverkostollaan asiakasomistajien tarpeisiin. Tavoitteena oli lisätä tietoa vapaa-ajallaan koti- ja/tai ulkomailla matkustavista asiakasomistajista. Tutkimuskysymyksiä olivat: 1. Millaisia brandimielikuvia asiakasomistajilla on S-Matkat.fi-palvelun yhteistyökumppaneista? 2. Vaikuttavatko brandimielikuvat asiakasomistajien koti- ja ulkomaan vapaa-ajanmatkan ostopäätökseen? 3. Onko yli 30- vuotiaiden ja yli 50-vuotiaiden asiakasomistajien brandimielikuvissa eroja?
Tutkimusote oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, joihin osallistui yhteensä 12 haastateltavaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös brandimielikuvien epäsuorista tutkimusmenetelmistä vapaiden mielleyhtymien menetelmää, ostopäätöstilanteen analyysia, käyttötilanteen syväanalyysia sekä brandin käyttäjän kuvailemista.
Tutkimustulokset osoittivat, että S-Matkat.fi-palvelu on vielä melko tuntematon asiakasomistajille. Brandimielikuvat S-Matkat.fi-palvelun yhteistyökumppaneista olivat kuitenkin enimmäkseen positiivisia. Asiakasomistajat toivoivat matkatarjontaa ja yhteistyöverkostoa laajennettavan. Jotkut yhteistyökumppaneista olivat tuntemattomia asiakasomistajille ja niiden tunnettuutta voisi lisätä. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että brandimielikuvilla on vaikutusta asiakasomistajien vapaa-ajanmatkan ostopäätökseen. On tärkeää, että S-Matkat.fi-palvelun yhteistyöverkosto koostuu yrityksistä, joilla on vahva brandi.
Työstä hyötyvät S-Matkat.fi-palvelun tuottajat. Tutkimustulosten avulla ne voivat saada arvokasta tietoa asiakasomistajista, kehittää palveluaan entisestään, lisätä asiakasomistajien tarpeita vastaavia matkoja tarjontaansa sekä laajentaa yhteistyöverkostoaan. Jos tutkimustuloksia hyödynnetään, on mahdollista lisätä S-Matkat.fi-palvelun kilpailuetua ja kannattavuutta.
Tutkimusote oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, joihin osallistui yhteensä 12 haastateltavaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös brandimielikuvien epäsuorista tutkimusmenetelmistä vapaiden mielleyhtymien menetelmää, ostopäätöstilanteen analyysia, käyttötilanteen syväanalyysia sekä brandin käyttäjän kuvailemista.
Tutkimustulokset osoittivat, että S-Matkat.fi-palvelu on vielä melko tuntematon asiakasomistajille. Brandimielikuvat S-Matkat.fi-palvelun yhteistyökumppaneista olivat kuitenkin enimmäkseen positiivisia. Asiakasomistajat toivoivat matkatarjontaa ja yhteistyöverkostoa laajennettavan. Jotkut yhteistyökumppaneista olivat tuntemattomia asiakasomistajille ja niiden tunnettuutta voisi lisätä. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että brandimielikuvilla on vaikutusta asiakasomistajien vapaa-ajanmatkan ostopäätökseen. On tärkeää, että S-Matkat.fi-palvelun yhteistyöverkosto koostuu yrityksistä, joilla on vahva brandi.
Työstä hyötyvät S-Matkat.fi-palvelun tuottajat. Tutkimustulosten avulla ne voivat saada arvokasta tietoa asiakasomistajista, kehittää palveluaan entisestään, lisätä asiakasomistajien tarpeita vastaavia matkoja tarjontaansa sekä laajentaa yhteistyöverkostoaan. Jos tutkimustuloksia hyödynnetään, on mahdollista lisätä S-Matkat.fi-palvelun kilpailuetua ja kannattavuutta.