4.-6. -luokkalaisten terveys- ja häiriökäyttäytyminen
Kantonen, Katariina; Kärkkäinen, Sanni (2011)
Kantonen, Katariina
Kärkkäinen, Sanni
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016514
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Mynämäen alueen alakoulujen 4.-6.-luokkalaisten hyvinvointia ja terveyskäyttäytymistä sekä kasvavaa häiriökäyttäytymistä nuorten omasta näkökulmasta. Opinnäytetyö on osa ”Mynämäki” – hanketta, jonka puitteissa tehtiin neljä eri raporttia ala- ja yläkouluikäisten nuorten terveys- ja häiriökäyttäytymisestä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin survey-tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella sähköisesti Webropol – ohjelmalla. Kyselylomake koostui pääasiassa suljetuista kysymyksistä ja muutamasta avoimesta kysymyksestä. Kyselylomake laadittiin aiemmin testattujen mittareiden pohjalta. Aineisto kerättiin kahdeksasta Mynämäen alakoulusta ja kyselyyn vastasi 222 oppilasta. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin PASW Statistics 18 – ohjelmalla. Alakouluikäisten aineiston tarkemman tarkastelun jälkeen vertaitiin alakoululaisten ja yläkoululaisten (Laakso & Seitala 2011) tuloksia keskenään.
Tutkimustulosten mukaan alakoulun 4.-6.-luokkalaiset ovat tyytyväisiä tämänhetkiseen elämäänsä. Nuoret myös kokevat terveydentilansa yleisesti hyväksi. Tulosten mukaan nuoret odottavat vanhemmiltaan kiinnostusta ja välittämistä heitä ja heidän käyttäytymistään kohtaan, lisäksi nuoret arvostavat perheen yhteistä aikaa. Tulosten mukaan nuoret viihtyvät ja menestyvät koulussa pääasiassa hyvin. Suurin osa ei ole kokenut kiusaamista tai kiusannut itse muita, mutta moni kertoo nähneensä kiusaamista. Nuorten elämäntavat ovat pääosin terveelliset, suurin osa syö aamiaisen ja liikkuu useana päivänä viikossa. Moni raportoi väsymystä aamuisin, mutta nukkumaan mennään kuitenkin pääosin ajoissa. Tupakointia ja alkoholinkäyttöä on hyvin vähän. Nuorten mielestä paras tapa ehkäistä häiriökäyttäytymistä olisi edullisten harrastusmahdollisuuksien lisääminen. Vertailtaessa yläkouluikäisten (Laakso & Seitala 2011) ja alakouluikäisten tuloksia tuli ilmi, että yläkouluikäisillä häiriökäyttäytymistä, kuten koulukiusaamista ja päih-teidenkäyttöä, esiintyy enemmän.
Mynämäen kunnan alakoulun 4.-6.-luokkalaisten näkökulmasta ei havaittu hälyttävää häiriökäyttäytymistä nuorten keskuudessa. Nuoret voivat pääasiassa hyvin. Kuitenkin nuorella, jolla on häiriökäyttäytymistä, esiintyy sitä monella eri tavalla. Tutkimustulosten mukaan voidaan ajatella, ettei vielä alakouluikäisten keskuudessa esiinny riskikäyttäytymistä, vaan vasta yläkouluun siirtymisen jälkeen päihdekokeilut ja muu häiriökäyttäytyminen alkavat mahdollisesti lisääntyä. Jatkossa varhaisnuorten terveys- ja häiriökäyttäytymistä voisi tutkia pitkittäistutkimuksella, joka alkaisi alakoulussa ja jatkuisi yläkoulun ajan. Tällöin voitaisiin arvioida riskejä häiriökäyttäytymisen kehittymiselle ja puuttua niihin varhaisemmassa vaiheessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin survey-tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella sähköisesti Webropol – ohjelmalla. Kyselylomake koostui pääasiassa suljetuista kysymyksistä ja muutamasta avoimesta kysymyksestä. Kyselylomake laadittiin aiemmin testattujen mittareiden pohjalta. Aineisto kerättiin kahdeksasta Mynämäen alakoulusta ja kyselyyn vastasi 222 oppilasta. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin PASW Statistics 18 – ohjelmalla. Alakouluikäisten aineiston tarkemman tarkastelun jälkeen vertaitiin alakoululaisten ja yläkoululaisten (Laakso & Seitala 2011) tuloksia keskenään.
Tutkimustulosten mukaan alakoulun 4.-6.-luokkalaiset ovat tyytyväisiä tämänhetkiseen elämäänsä. Nuoret myös kokevat terveydentilansa yleisesti hyväksi. Tulosten mukaan nuoret odottavat vanhemmiltaan kiinnostusta ja välittämistä heitä ja heidän käyttäytymistään kohtaan, lisäksi nuoret arvostavat perheen yhteistä aikaa. Tulosten mukaan nuoret viihtyvät ja menestyvät koulussa pääasiassa hyvin. Suurin osa ei ole kokenut kiusaamista tai kiusannut itse muita, mutta moni kertoo nähneensä kiusaamista. Nuorten elämäntavat ovat pääosin terveelliset, suurin osa syö aamiaisen ja liikkuu useana päivänä viikossa. Moni raportoi väsymystä aamuisin, mutta nukkumaan mennään kuitenkin pääosin ajoissa. Tupakointia ja alkoholinkäyttöä on hyvin vähän. Nuorten mielestä paras tapa ehkäistä häiriökäyttäytymistä olisi edullisten harrastusmahdollisuuksien lisääminen. Vertailtaessa yläkouluikäisten (Laakso & Seitala 2011) ja alakouluikäisten tuloksia tuli ilmi, että yläkouluikäisillä häiriökäyttäytymistä, kuten koulukiusaamista ja päih-teidenkäyttöä, esiintyy enemmän.
Mynämäen kunnan alakoulun 4.-6.-luokkalaisten näkökulmasta ei havaittu hälyttävää häiriökäyttäytymistä nuorten keskuudessa. Nuoret voivat pääasiassa hyvin. Kuitenkin nuorella, jolla on häiriökäyttäytymistä, esiintyy sitä monella eri tavalla. Tutkimustulosten mukaan voidaan ajatella, ettei vielä alakouluikäisten keskuudessa esiinny riskikäyttäytymistä, vaan vasta yläkouluun siirtymisen jälkeen päihdekokeilut ja muu häiriökäyttäytyminen alkavat mahdollisesti lisääntyä. Jatkossa varhaisnuorten terveys- ja häiriökäyttäytymistä voisi tutkia pitkittäistutkimuksella, joka alkaisi alakoulussa ja jatkuisi yläkoulun ajan. Tällöin voitaisiin arvioida riskejä häiriökäyttäytymisen kehittymiselle ja puuttua niihin varhaisemmassa vaiheessa.