9.-luokkalaisten liikuntatottumukset eräässä lappeenrantalaisessa peruskoulussa
Tilli, Sari; Arola, Jonna (2011)
Tilli, Sari
Arola, Jonna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916256
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa yhdeksäsluokkalaisten liikuntatottumuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Nuorten vähäinen liikunta on yhä enemmän kasvava ongelma. Päivittäinen liikunta tukee nuoren hyvinvointia ja auttaa kehittymään ikäkauden edellyttämällä tavalla.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2010. Vastaajat valittiin erään lappeenrantalaisen peruskoulun yhdeksäsluokkalaisista satunnaisotannalla. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, joissa oli strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselyn tulokset analysoitiin SPSS- tilasto-ohjelman avulla. Tulokset esitetään prosenttilukuina sekä graafisina kuvioina.
Tutkimustuloksista ilmeni, että 34,9 % (15), nuorista harrasti liikuntaa 3-4 ker-taa viikossa ja vain 11,6 % (5) nuorista harrasti liikuntaa 5 kertaa tai enemmän viikossa. Liikuntaa 1-2 tuntia kerrallaan harrasti 53,5 % (23). Liikuntaa harrastettiin, koska silloin pysyy kunnossa, se on hauskaa ja trendikästä. Liikunnan harrastamiseen nuoret saivat tukea ja kannustusta omilta vanhemmiltaan sekä kavereiltaan. Liikunnan pariin heitä ohjasivat vanhemmat sekä kaverit. Näiden tulosten mukaan nuoret harrastavat liian vähän liikuntaa. Hyvää oli se, että liikuntasuoritus noin puolella kyselyyn vastanneista nuorista kestää suositellun ajan eli 1-2 tuntia kerrallaan. Nuorten liikuntasuositus on yksi tunti liikuntaa päivässä, josta puolet tulisi liikkua reippaasti.
Nuorten liikunnan harrastaminen ja siihen kannustaminen kuuluisivat vanhempien ja peruskouluissa työskentelevien tehtäviin. Tätä työtä voidaan hyödyntää kyseisessä koulussa koululiikunnan kehittämiseen sekä terveystiedon opetukseen. On tärkeää antaa tietoa nuorille liikunnan terveysvaikutuksista ja näin motivoida heitä liikkumaan.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2010. Vastaajat valittiin erään lappeenrantalaisen peruskoulun yhdeksäsluokkalaisista satunnaisotannalla. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, joissa oli strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselyn tulokset analysoitiin SPSS- tilasto-ohjelman avulla. Tulokset esitetään prosenttilukuina sekä graafisina kuvioina.
Tutkimustuloksista ilmeni, että 34,9 % (15), nuorista harrasti liikuntaa 3-4 ker-taa viikossa ja vain 11,6 % (5) nuorista harrasti liikuntaa 5 kertaa tai enemmän viikossa. Liikuntaa 1-2 tuntia kerrallaan harrasti 53,5 % (23). Liikuntaa harrastettiin, koska silloin pysyy kunnossa, se on hauskaa ja trendikästä. Liikunnan harrastamiseen nuoret saivat tukea ja kannustusta omilta vanhemmiltaan sekä kavereiltaan. Liikunnan pariin heitä ohjasivat vanhemmat sekä kaverit. Näiden tulosten mukaan nuoret harrastavat liian vähän liikuntaa. Hyvää oli se, että liikuntasuoritus noin puolella kyselyyn vastanneista nuorista kestää suositellun ajan eli 1-2 tuntia kerrallaan. Nuorten liikuntasuositus on yksi tunti liikuntaa päivässä, josta puolet tulisi liikkua reippaasti.
Nuorten liikunnan harrastaminen ja siihen kannustaminen kuuluisivat vanhempien ja peruskouluissa työskentelevien tehtäviin. Tätä työtä voidaan hyödyntää kyseisessä koulussa koululiikunnan kehittämiseen sekä terveystiedon opetukseen. On tärkeää antaa tietoa nuorille liikunnan terveysvaikutuksista ja näin motivoida heitä liikkumaan.