AUTISTISEN LAPSEN OMATOIMISUUDEN TUKEMINEN : opas lapsen hoitoon osallistuville
Lempinen, Hanna (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lempinen, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815984
Tiivistelmä
Lempinen, Hanna. Autististen lasten omatoimisuuden tukeminen : opas lapsen hoitoon osallistuville. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2011, 52s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyöni tavoitteena oli laatia selkeä ja käytännöllinen opas autististen lasten omatoimisuuden tukemiseen. Opinnäytetyö on toteutettu työelämälähtöisenä produktiona. Opas tehtiin yhdessä Lastenlinnan neurokognitiivisen osaston kanssa.
Teoriaosuudessa on määritelty autismia sen historian, oireiden, diagnosoinnin ja kuntoutuksen kautta. Myös omatoimisuutta ja potilasneuvontaa on määritelty. Aineisto on kerätty Autismi- ja Aspergerliiton kirjastosta, tutkimuksista, kirjallisuudesta ja oppaista, osaston omasta materiaalista ja havainnoimalla osaston työtä.
Autististen lasten omatoimisuuden tukemisesta ei ole opasta suomeksi. Tällai-selle oppaalle on tarvetta, koska usein käytännön ongelmat liittyvät päivittäisis-sä asioissa selviytymiseen.
Opas tulee osaston sairaanhoitajien käyttöön ja jaettavaksi autististen lasten vanhemmille ja muille lapsen hoitoon osallistuville. Opas sisältää omatoimisuuden tukemisen ohjeita arkipäivän tilanteisiin, joita ovat: wc-toiminnot, käsien pesu, kynsien leikkuu, suihkussa käynti, hampaiden harjaus, pukeutuminen ja riisuutuminen sekä ruokailu.
Oppaan laadinnan edetessä sitä arvioivat osaston työntekijät sekä osastonhoitaja yhteisissä tapaamisissamme ja sähköpostin välityksellä. Palautteen mukaan opas muokattiin lopulliseen muotoonsa.
Jatkossa neurokognitiivinen osasto voi kehittää ja muokata opasta tarpeidensa mukaan.
Asiasanat: autismi, kuntoutus, omatoimisuus, tukeminen, potilasneuvonta, lapsuus, oppaat.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyöni tavoitteena oli laatia selkeä ja käytännöllinen opas autististen lasten omatoimisuuden tukemiseen. Opinnäytetyö on toteutettu työelämälähtöisenä produktiona. Opas tehtiin yhdessä Lastenlinnan neurokognitiivisen osaston kanssa.
Teoriaosuudessa on määritelty autismia sen historian, oireiden, diagnosoinnin ja kuntoutuksen kautta. Myös omatoimisuutta ja potilasneuvontaa on määritelty. Aineisto on kerätty Autismi- ja Aspergerliiton kirjastosta, tutkimuksista, kirjallisuudesta ja oppaista, osaston omasta materiaalista ja havainnoimalla osaston työtä.
Autististen lasten omatoimisuuden tukemisesta ei ole opasta suomeksi. Tällai-selle oppaalle on tarvetta, koska usein käytännön ongelmat liittyvät päivittäisis-sä asioissa selviytymiseen.
Opas tulee osaston sairaanhoitajien käyttöön ja jaettavaksi autististen lasten vanhemmille ja muille lapsen hoitoon osallistuville. Opas sisältää omatoimisuuden tukemisen ohjeita arkipäivän tilanteisiin, joita ovat: wc-toiminnot, käsien pesu, kynsien leikkuu, suihkussa käynti, hampaiden harjaus, pukeutuminen ja riisuutuminen sekä ruokailu.
Oppaan laadinnan edetessä sitä arvioivat osaston työntekijät sekä osastonhoitaja yhteisissä tapaamisissamme ja sähköpostin välityksellä. Palautteen mukaan opas muokattiin lopulliseen muotoonsa.
Jatkossa neurokognitiivinen osasto voi kehittää ja muokata opasta tarpeidensa mukaan.
Asiasanat: autismi, kuntoutus, omatoimisuus, tukeminen, potilasneuvonta, lapsuus, oppaat.