Moskovan kaupungin tarjoama liiketoimintapotentiaali suomalaisille yrityksille
Lindfors, Joni (2009)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lindfors, Joni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273321
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on valikoitunut tekijän mielenkiinnon mukaan. Opinnäytetyön aiheena Moskova on tarpeeksi haastava ja mielenkiintoinen. Moskovan jatkuva muutostila tekee aiheesta mielenkiintoisen. Tästä johtuen aiheen käsittely on aina ajankohtaista. Liiketoimintapotentiaalilla tarkoitetaan opinnäytetyön yhteydessä mahdollisuuksia sekä valmiutta.
Opinnäytetyön tavoitteena on koota tämänhetkistä hajanaista tietoa Moskovan liiketoimintapotentiaalista ja luoda entistä parempi katsaus aiheeseen. Opinnäytetyö on pääosin suoritettu teoreettis-filosofisena tutkimuksena, jonka tueksi on otettu kolme asiantuntijahaastattelua. Haastattelujen tarkoituksena oli tuoda esiin uutta painamatonta tietoa.
Opinnäytetyössä luodaan johdatuksena pääaiheeseen yleissilmäys Venäjän kauppaan. Venäjän kaupan tietoutta on kuitenkin pyritty rajaamaan kohdemarkkinaan eli Moskovan kaupunkiin. Opinnäytetyön kohderyhmiä ovat kaikki Venäjän kaupasta kiinnostuneet. Opinnäytetyö on toteutettu kevään 2009 aikana.
Tutkimustuloksista ilmeni, että suomalaisten yritysten kannattaisi valita Moskova kohteekseen, koska kaupunki tarjoaa paljon tuottoisia toimialamahdollisuuksia. Puutetta Moskovassa on jo nyt muun muassa kiinteistöhuolto-, jätelajittelu-, tiedonsiirto- ja alihankintapalveluista. Tulevaisuudessa näille toimialoille uskotaan olevan vielä suurempi kysyntä. Suomalaisten yritysten tulisi panostaa nyt vahvasti Moskovaan, koska esimerkiksi työnhinta sekä rakennusmateriaalit ovat alhaiset. Etabloituminen Moskovaan olisi nyt kannattavaa ennen kuin seuraavaa nousukausi alkaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on koota tämänhetkistä hajanaista tietoa Moskovan liiketoimintapotentiaalista ja luoda entistä parempi katsaus aiheeseen. Opinnäytetyö on pääosin suoritettu teoreettis-filosofisena tutkimuksena, jonka tueksi on otettu kolme asiantuntijahaastattelua. Haastattelujen tarkoituksena oli tuoda esiin uutta painamatonta tietoa.
Opinnäytetyössä luodaan johdatuksena pääaiheeseen yleissilmäys Venäjän kauppaan. Venäjän kaupan tietoutta on kuitenkin pyritty rajaamaan kohdemarkkinaan eli Moskovan kaupunkiin. Opinnäytetyön kohderyhmiä ovat kaikki Venäjän kaupasta kiinnostuneet. Opinnäytetyö on toteutettu kevään 2009 aikana.
Tutkimustuloksista ilmeni, että suomalaisten yritysten kannattaisi valita Moskova kohteekseen, koska kaupunki tarjoaa paljon tuottoisia toimialamahdollisuuksia. Puutetta Moskovassa on jo nyt muun muassa kiinteistöhuolto-, jätelajittelu-, tiedonsiirto- ja alihankintapalveluista. Tulevaisuudessa näille toimialoille uskotaan olevan vielä suurempi kysyntä. Suomalaisten yritysten tulisi panostaa nyt vahvasti Moskovaan, koska esimerkiksi työnhinta sekä rakennusmateriaalit ovat alhaiset. Etabloituminen Moskovaan olisi nyt kannattavaa ennen kuin seuraavaa nousukausi alkaa.