4-6 -luokkalaisten nuorten terveys- ja häiriökäyttäytyminen huoltajien näkökulmasta
Huhta, Krista; Itälä, Nina (2011)
Huhta, Krista
Itälä, Nina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215141
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Mynämäki – hanketta. Opinnäytetyön tarkoitus on kuvailla Mynämäen alakoulun 4-6-luokkalaisten oppilaiden hyvinvointia ja selvittää huoleksi nousseen häiriökäyttäytymisen ilmenemistä. Tutkimus toteutettiin vanhempien näkökulmasta.
Kirjallisuuskatsauksesta ja Mynämäki – hankkeesta esille nousseiden asioiden tiimoilta valikoituivat seuraavanlaiset tutkimusongelmat: Minkälaista terveyskäyttäytymistä Mynämäen alueen 4.-6. luokkalaisilla on huoltajien näkökulmasta? Minkälaisia terveyshaasteita Mynämäen alueen 4.-6. luokkalaisilla on huoltajien näkökulmasta? Miten häiriökäyttäytyminen ilmenee Mynämäen alueen 4.-6. luokkalaisilla huoltajien esiintuomana? Minkälaisia ajatuksia huoltajilla on häiriökäyttäytymisen vähentämiseksi? Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Vanhemmat vastasivat kyselyyn maaliskuussa ja kesäkuussa 2011. Vastaajia oli yhteensä 177 ja lopulliseksi vastausprosentiksi saatiin 54,5 %.
Tutkimustulosten perusteella suurin osa vanhemmista koki lapsensa terveydentilan erittäin hyväksi tai melko hyväksi. Nuorten terveyskäyttäytymisen haasteiksi vanhemmat kokivat muun muassa lasten riittämättömän yöunen ja liian vähäisen liikunnan harrastamisen. Lähes kaikki tutkimukseen osallistuneet vanhemmat ilmoittivat lastensa nukkumaanmenoajan osuvan ilta yhdeksän ja kymmenen väliin ja vain harva vanhempi koki lapsensa tuntevan itseään väsyneeksi koulupäivän aikana. Liikuntaa kahdesta kolmeen kertaan viikossa vähintään tunnin kerrallaan harrasti hieman yli puolet kaikista nuorista.
Nuorten käyttäytymisen haasteiksi vanhemmat nostivat häiriökäyttäytymiselle altistavat ystävyyssuhteet, rajojen asettamisen hankaluuden, koulukiusaamisen ja yksinäisyyden. Vanhemmilta haluttiin tutkimuksessa mielipiteitä siihen, miten häiriökäyttäytymiseen voitaisiin vaikuttaa. Tutkimuksen mukaan vanhemmat toivoivat nuorten tietoisuuden lisäämistä terveyskäyttäytymisen haasteista, sekä edullisten harrastusmahdollisuuksien lisäämistä kunnassa.
Kirjallisuuskatsauksesta ja Mynämäki – hankkeesta esille nousseiden asioiden tiimoilta valikoituivat seuraavanlaiset tutkimusongelmat: Minkälaista terveyskäyttäytymistä Mynämäen alueen 4.-6. luokkalaisilla on huoltajien näkökulmasta? Minkälaisia terveyshaasteita Mynämäen alueen 4.-6. luokkalaisilla on huoltajien näkökulmasta? Miten häiriökäyttäytyminen ilmenee Mynämäen alueen 4.-6. luokkalaisilla huoltajien esiintuomana? Minkälaisia ajatuksia huoltajilla on häiriökäyttäytymisen vähentämiseksi? Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Vanhemmat vastasivat kyselyyn maaliskuussa ja kesäkuussa 2011. Vastaajia oli yhteensä 177 ja lopulliseksi vastausprosentiksi saatiin 54,5 %.
Tutkimustulosten perusteella suurin osa vanhemmista koki lapsensa terveydentilan erittäin hyväksi tai melko hyväksi. Nuorten terveyskäyttäytymisen haasteiksi vanhemmat kokivat muun muassa lasten riittämättömän yöunen ja liian vähäisen liikunnan harrastamisen. Lähes kaikki tutkimukseen osallistuneet vanhemmat ilmoittivat lastensa nukkumaanmenoajan osuvan ilta yhdeksän ja kymmenen väliin ja vain harva vanhempi koki lapsensa tuntevan itseään väsyneeksi koulupäivän aikana. Liikuntaa kahdesta kolmeen kertaan viikossa vähintään tunnin kerrallaan harrasti hieman yli puolet kaikista nuorista.
Nuorten käyttäytymisen haasteiksi vanhemmat nostivat häiriökäyttäytymiselle altistavat ystävyyssuhteet, rajojen asettamisen hankaluuden, koulukiusaamisen ja yksinäisyyden. Vanhemmilta haluttiin tutkimuksessa mielipiteitä siihen, miten häiriökäyttäytymiseen voitaisiin vaikuttaa. Tutkimuksen mukaan vanhemmat toivoivat nuorten tietoisuuden lisäämistä terveyskäyttäytymisen haasteista, sekä edullisten harrastusmahdollisuuksien lisäämistä kunnassa.