John Dowlandin soololuuttumusiikki : kitaristin näkökulma
Pylkkö, Pauli (2009)
Pylkkö, Pauli
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614628
Tiivistelmä
Tässä esseessä kuvaillaan ongelmia, joihin nykysuomalainen kitaristi törmää lähestyessään John Dowlandin soololuuttuteoksia. Ensimmäisen ongelman muodostaa varmaankin soitin, nykyaikainen konserttikitara, joka eroaa aika lailla renessanssin luutusta. Nykyaikaisena soittimena kitara helposti korostaa Dowlandin musiikissa sellaisia piirteitä, jotka eivät ehkä olisi päässeet esiin renessanssin aikana, ja työntää syrjään piirteitä, joita olisi tuolloin pidetty tärkeinä. Nykyaikainen konserttitilanne edellyttää taiteilijalta voimakasta ja omaperäistä tulkitsevaa otetta, mikä olisi ehkä ollut vierasta renessanssin taide- ja taiteilijanäkemykselle. Myös Dowlandin musiikki eroaa rakenteeltaan ja tyyliltään meille tutusta klassis-romanttisesta musiikista. Dowlandin musiikissa on vielä jälkiä vanhasta vokaalipolyfoniasta ja neliäänisestä englantilaisesta laulusta, ja hänen soololuuttuteoksiaan voi olla helpompi ymmärtää, jos huomaa, että ne ovat eräänlaisia neliäänisiä lauluja, jotka on sovitettu luutulle. Itse asiassa eräistä soololuuttuteoksista löytyykin versio laulajalle ja luutulle, ja esseessä ehdotetaan, että tutustuminen Dowlandin soololuuttuteoksiin kannattaa aloittaa näistä teoksista. Ehkä juuri vanha vokaalipolyfoninen kerrostuma antaa Dowlandin musiikille sävyn, joka loitontaa säveltäjän henkilön ja tämän itseilmaisuhalun jonnekin taustalle. Dowlandin lauluihin tutustumista vaikeuttaa kuitenkin se, että renessanssin runouden aatemaailma on nykymuusikolle ja -kuuntelijalle varsin outoa, ellei hän sitten ole perehtynyt alkemiaan, astrologiaan ja humoraalioppiin. Sekä Dowlandin musiikkia että hänen runouttaan pidettiin jo hänen elinaikanaan melankolisena, ja esseen viimeisessä osassa tarkastellaan melankolian aatehistoriaa ja valotetaan Dowlandin runoutta sen avulla. Eroottista kaipausta ja itsetuhoista ahdistusta huokuvasta runoudestaan huolimatta Dowlandin lauluissa ei ole kyse runoilijan yksilöpsykologisten tilojen kuvailusta tai henkilöhistoriallisista tunnustuksista vaan yrityksestä sovittaa erotiikka osaksi kristillistä maailmankuvaa. This essay deals with some of the main problems which a modern guitarist is bound to meet when he tries to approach John Dowland's solo lute music. First of all, the modern concert guitar differs considerably from the Renaissance lute. Also the concert institution has evolved since the Renaissance and changed the musician's role. Modern audience expects to hear a technically advanced interpretation which illustrates some new and unnoticed characteristics of the composition. This reduces music to a vehicle serving the interests of the composer's and performer's self-expression, and this would have been out of place in the Renaissance context.
Some traces of English four-part song and old vocal polyphony can be noticed in Dowland's solo lute works too. This suggests that those of his songs of which Dowland composed also a solo lute version might cast light upon his solo lute music in general. It seems that the somewhat 'anonymous' flair of Dowland's music can be traced back to its vocal-polyphonic background, and this makes it somewhat improper as a medium of self-expression.
If the most natural way to approach John Dowland's lute music goes through his songs we have to understand their lyrics as well. This is not an easy task for a reader who isn't familiar with alchemy, astrology, ancient humorism and other departments of the Elizabethan world picture. Thus the last section of this essay deals with the history of Melancholy. Dowland's famous melancholy wasn't composed mainly to reflect the artist's mental state or to depict intimate details of his life story but belonged to the well known convention of artistic Melancholy. The musically and lyrically cultivated erotic longing and despair of his songs represented a philosophically motivated attempt to reconcile erotic impulses and erotic life with the framework of Christianity.
Keywords:
Some traces of English four-part song and old vocal polyphony can be noticed in Dowland's solo lute works too. This suggests that those of his songs of which Dowland composed also a solo lute version might cast light upon his solo lute music in general. It seems that the somewhat 'anonymous' flair of Dowland's music can be traced back to its vocal-polyphonic background, and this makes it somewhat improper as a medium of self-expression.
If the most natural way to approach John Dowland's lute music goes through his songs we have to understand their lyrics as well. This is not an easy task for a reader who isn't familiar with alchemy, astrology, ancient humorism and other departments of the Elizabethan world picture. Thus the last section of this essay deals with the history of Melancholy. Dowland's famous melancholy wasn't composed mainly to reflect the artist's mental state or to depict intimate details of his life story but belonged to the well known convention of artistic Melancholy. The musically and lyrically cultivated erotic longing and despair of his songs represented a philosophically motivated attempt to reconcile erotic impulses and erotic life with the framework of Christianity.
Keywords: