Käden käytön tukeminen lapsilla, joilla on hemiplegia : opas vanhemmille
Jokinen, Essi; Nieminen, Janni (2011)
Jokinen, Essi
Nieminen, Janni
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114478
Tiivistelmä
Käden käytön kehittyminen on tärkeää lapsen kyvylle tutustua ympäristöön, leikkiä ja suorittaa päivittäisiä toimintoja. Tehokas käden käyttö vaatii monimutkaista yhteistyötä kädentaitojen, kognitiivisten taitojen, näön- ja tunnonvaraisen hahmottamisen sekä asennonhallinnan välillä. Lapsilla, joilla on hemiplegia, on usein hankaluuksia monipuolista käden käyttöä vaativissa toiminnoissa. Suurimmat vaikeudet esiintyvät usein tehtävissä, jotka vaativat molempien käsien yhteistyötä ja esineiden käsittelyä kädessä. Käden käytön kehittyminen vaatii aktiivista harjoittelua osana arkea jo kehityksen varhaisessa vaiheessa. Lasta, jolla on hemiplegia, tulisi rohkaista molempien käsien monipuoliseen käyttöön päivittäisissä toiminnoissa. Vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten, joten he ovat merkittävässä roolissa lapsen käden käytön tukemisessa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opas käden käytön kehittymisestä ja tukemisesta 3-7-vuotiaiden hemiplegiadiagnoosin saaneiden lasten vanhemmille. Opasta voivat hyödyntää myös terapeutit ohjaus- ja neuvontatyössään. Opas sisältää teoria- ja tutkimustietoa hemiplegiasta sekä kotiaskareisiin ja leikkitilanteisiin liittyviä ideoita siitä, miten lapsen yläraajan toimintaa ja kaksikätisyyttä voidaan tukea perheen arjessa. Opas toteutettiin sekä suomen- että ruotsinkielisenä.
Tietoa yläraajan käytön kehittymisen tukemisesta lapsilla, joilla on hemiplegia, kerättiin toimintaterapian ja kuntoutusalan tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Opinnäytetyöprosessin aikana tehtiin yhteistyötä terapeuttien ja perheiden kanssa. Heiltä kerättiin palautetta oppaasta ja sen käytettävyydestä. Saadun palautteen perusteella oppaassa esitettyjen toimintojen koettiin tarjoavan uusia, helposti sovellettavia ideoita arkeen. Oppaan teoriaosuuden koettiin tukevan toimintojen ymmärtämistä ja käden käytön mahdollistavien tekijöiden huomiointia toiminnassa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opas käden käytön kehittymisestä ja tukemisesta 3-7-vuotiaiden hemiplegiadiagnoosin saaneiden lasten vanhemmille. Opasta voivat hyödyntää myös terapeutit ohjaus- ja neuvontatyössään. Opas sisältää teoria- ja tutkimustietoa hemiplegiasta sekä kotiaskareisiin ja leikkitilanteisiin liittyviä ideoita siitä, miten lapsen yläraajan toimintaa ja kaksikätisyyttä voidaan tukea perheen arjessa. Opas toteutettiin sekä suomen- että ruotsinkielisenä.
Tietoa yläraajan käytön kehittymisen tukemisesta lapsilla, joilla on hemiplegia, kerättiin toimintaterapian ja kuntoutusalan tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Opinnäytetyöprosessin aikana tehtiin yhteistyötä terapeuttien ja perheiden kanssa. Heiltä kerättiin palautetta oppaasta ja sen käytettävyydestä. Saadun palautteen perusteella oppaassa esitettyjen toimintojen koettiin tarjoavan uusia, helposti sovellettavia ideoita arkeen. Oppaan teoriaosuuden koettiin tukevan toimintojen ymmärtämistä ja käden käytön mahdollistavien tekijöiden huomiointia toiminnassa.