TYÖHÖN PEREHDYTTÄMINEN JA SEN KEHITTÄMINEN CASE: TOKMANNI OY
Toikka, Pia (2011)
Toikka, Pia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114440
Tiivistelmä
Perehdyttäminen on yksi tärkeimmistä, mutta samalla yksi laiminlyödyimmistä henkilöstöhallintoon kuuluvista asioista työpaikoilla. Perehdyttämisen avulla saadaan työntekijä nopeasti osaksi yrityksen toimintaa. Hyvin hoidettu perehdyttäminen luo kestävän pohjan työsuhteelle ja ennaltaehkäisee ongelmia työpaikalla. Perehdyttäminen on tärkeä osa henkilöstön kehittämistä. Se voidaan nähdä myös hyvänä investointina, jolla lisätään henkilöstön osaamista ja parannetaan laatua, sekä tuetaan työssä jaksamista. Kyseessä tulisi olla jatkuva prosessi, jota kehitetään henkilöstön ja työpaikan tarpeiden mukaan.
Työskentely Kouvolan Säästötalo Robinhoodissa kaksikymmentä vuotta eri tehtävissä, on antanut paljon käytännön kokemusta ja näkemystä tämän opinnäytetyön tekemiseen. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt haastatteluja. Haastattelut tehtiin Kouvolan Säästötalo Robinhoodin uusimmille työntekijöille. Haastatteluissa selvitettiin yrityksen perehdyttämisen nykytilaa ja perehdyttämisen kulkua yrityksessä. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajalle opas kassaperehdyttämiseen ja yhtenäisempään perehdyttämiskäytäntöön työpaikalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että työntekijät olivat jokseenkin tyytyväisiä saamaansa perehdyttämiseen, mutta kehitettävääkin löytyy. Tärkeimmät kehityskohteet olivat perehdyttämisen yhtenäisyys ja ajankäyttö. Yhtenäisen perehdyttämisjärjestelmän avulla uusien työntekijöiden perehdyttäminen sujuu yhtenäisellä kaavalla ja kaikki asiat tulevat esille jokaisessa perehdyttämistilanteessa. Perehdyttämisohjelman huolellinen valmistelu ja toteuttaminen tukevat yrityksen menestystä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi Tokmanni Oy:lle työhön perehdyttämisopas, yhtenäinen kassaperehdytysopas, sekä lisäksi laadun seurannan apuvälineeksi palautelomake perehdytettäville henkilöille. Palautelomake auttaa jatkossa kehittämään perehdyttämistä yrityksessä.
Työskentely Kouvolan Säästötalo Robinhoodissa kaksikymmentä vuotta eri tehtävissä, on antanut paljon käytännön kokemusta ja näkemystä tämän opinnäytetyön tekemiseen. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt haastatteluja. Haastattelut tehtiin Kouvolan Säästötalo Robinhoodin uusimmille työntekijöille. Haastatteluissa selvitettiin yrityksen perehdyttämisen nykytilaa ja perehdyttämisen kulkua yrityksessä. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajalle opas kassaperehdyttämiseen ja yhtenäisempään perehdyttämiskäytäntöön työpaikalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että työntekijät olivat jokseenkin tyytyväisiä saamaansa perehdyttämiseen, mutta kehitettävääkin löytyy. Tärkeimmät kehityskohteet olivat perehdyttämisen yhtenäisyys ja ajankäyttö. Yhtenäisen perehdyttämisjärjestelmän avulla uusien työntekijöiden perehdyttäminen sujuu yhtenäisellä kaavalla ja kaikki asiat tulevat esille jokaisessa perehdyttämistilanteessa. Perehdyttämisohjelman huolellinen valmistelu ja toteuttaminen tukevat yrityksen menestystä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi Tokmanni Oy:lle työhön perehdyttämisopas, yhtenäinen kassaperehdytysopas, sekä lisäksi laadun seurannan apuvälineeksi palautelomake perehdytettäville henkilöille. Palautelomake auttaa jatkossa kehittämään perehdyttämistä yrityksessä.