Markkinointiviestintäsuunnitelma palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmalle, Mikkelin AMK
Hiltunen, Jonna; Tonteri, Kirsi (2011)
Hiltunen, Jonna
Tonteri, Kirsi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100513507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100513507
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteina on kehittää Mikkelin ammattikorkeakoulun palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelman markkinointiviestintäsuunnitelmaa vastaamaan tämän päivän tarpeita. Työmme on kehittämistehtävä, jossa perehdymme koulutusohjelman tunnettavuuteen ja sen markki-noinnin onnistumiseen ja laadimme markkinointiviestintäsuunnitelman.
Viitekehyksessä määrittelemme markkinointiviestinnän ja tarkastelemme sen asemaa markkinoinnissa. Käymme läpi markkinointiviestinnän suunnittelun, osa-alueet ja keinot, jonka jälkeen tarkastelemme tutkimusta ja sen tuloksia. Lopuksi olemme laatineet markkinointiviestintäsuunnitelman.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja toteutettiin paperisena ja sähköisenä versiona. Kohderyhmä muodostuu lähimaakuntien toisen asteen opiskelijoista. Tutkimuksesta kävi ilmi, että koulutusohjelman markkinoin-nissa on puutteita monilla eri osa-alueilla, esimerkiksi kohderyhmän tavoittamisessa ja niitä kiinnostavan informaation jakamisessa. Suunnitelmaosuudessa tuomme esille parannusehdotukset ja laadimme suun-taa antavan aikataulun markkinointiviestinnälle, budjetin huomioon ottaen. Kartoitimme uudet tavoitteet ja laadimme markkinointiviestintämixin ja annoimme ehdotuksia käytännön toteutukseen. Lopuksi neuvomme hyödyntämään seurannan avulla saatuja tuloksia.
Viitekehyksessä määrittelemme markkinointiviestinnän ja tarkastelemme sen asemaa markkinoinnissa. Käymme läpi markkinointiviestinnän suunnittelun, osa-alueet ja keinot, jonka jälkeen tarkastelemme tutkimusta ja sen tuloksia. Lopuksi olemme laatineet markkinointiviestintäsuunnitelman.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja toteutettiin paperisena ja sähköisenä versiona. Kohderyhmä muodostuu lähimaakuntien toisen asteen opiskelijoista. Tutkimuksesta kävi ilmi, että koulutusohjelman markkinoin-nissa on puutteita monilla eri osa-alueilla, esimerkiksi kohderyhmän tavoittamisessa ja niitä kiinnostavan informaation jakamisessa. Suunnitelmaosuudessa tuomme esille parannusehdotukset ja laadimme suun-taa antavan aikataulun markkinointiviestinnälle, budjetin huomioon ottaen. Kartoitimme uudet tavoitteet ja laadimme markkinointiviestintämixin ja annoimme ehdotuksia käytännön toteutukseen. Lopuksi neuvomme hyödyntämään seurannan avulla saatuja tuloksia.