Customer satisfaction research for Kotimaailma Apartments
Saarnio, Salla (2011)
Saarnio, Salla
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091613075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091613075
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tehtiin palveluyritys Kotimaailmalle, joka vuokraa täysin kalustettuja asuntoja Turussa, Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Tutkimuksen pohjana on käytetty teoriaa asiakastyytyväisyydestä, asiakaspalvelusta ja palvelun laadusta. Tutkimuksessa esitellään asiakastyytyväisyyden ominaisuuksia ja elementtejä, jotka ovat erinomaisen asiakaspalvelun sekä palvelun laadun takana erityisesti palveluyrityksiin keskittyen.
Saavuttaakseen tuottoja ja onnistuakseen liiketoiminnassaan, yritykset tarvitsevat asiakkaita ja he saavat asiakkaita jos näiden odotukset ja toiveet toteutetaan. Asiakastyytyväisyydestä ja asiakaspalvelusta, jotka ovat tärkeitä osia liiketoiminnassa, on kirjoitettu melko paljon teoriaa, ja myös tähän tutkimukseen on kerätty eri teorioita kirjoista ja artikkeleista.
Asiakkaiden tyytyväisyyttä Kotimaailman palveluihin ja tarjontaan selvitettiin kyselyllä, jotta toimintaa voitaisiin parantaa. Tässä tutkimuksessa keskityttiin ainoastaan ulkomaalaisiin asiakkaisiin, joka on tärkein asiakassegmentti Kotimaailmalle. Ensisijainen tieto kerättiin kyselyllä, joka lähetettiin asiakkaille, jotka olivat majoittuneet Kotimaailman asunnoissa Turussa, Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.
Kyselyn tulokset osoittivat, että Kotimaailman palvelu ja palvelun laatu ovat erittäin hyvällä tasolla. Muutamia ongelmia mainittiin, mutta yleisesti palaute oli erittäin positiivista. Eniten kritisoitiin teknisiä ongelmia Internetiin liittyen ja myös joitakin keittiölaitteita kaivattiin. Vaikka vastaajien määrä oli melko pieni, antoi kysely kuitenkin tärkeää tietoa yritykselle.
Saavuttaakseen tuottoja ja onnistuakseen liiketoiminnassaan, yritykset tarvitsevat asiakkaita ja he saavat asiakkaita jos näiden odotukset ja toiveet toteutetaan. Asiakastyytyväisyydestä ja asiakaspalvelusta, jotka ovat tärkeitä osia liiketoiminnassa, on kirjoitettu melko paljon teoriaa, ja myös tähän tutkimukseen on kerätty eri teorioita kirjoista ja artikkeleista.
Asiakkaiden tyytyväisyyttä Kotimaailman palveluihin ja tarjontaan selvitettiin kyselyllä, jotta toimintaa voitaisiin parantaa. Tässä tutkimuksessa keskityttiin ainoastaan ulkomaalaisiin asiakkaisiin, joka on tärkein asiakassegmentti Kotimaailmalle. Ensisijainen tieto kerättiin kyselyllä, joka lähetettiin asiakkaille, jotka olivat majoittuneet Kotimaailman asunnoissa Turussa, Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.
Kyselyn tulokset osoittivat, että Kotimaailman palvelu ja palvelun laatu ovat erittäin hyvällä tasolla. Muutamia ongelmia mainittiin, mutta yleisesti palaute oli erittäin positiivista. Eniten kritisoitiin teknisiä ongelmia Internetiin liittyen ja myös joitakin keittiölaitteita kaivattiin. Vaikka vastaajien määrä oli melko pieni, antoi kysely kuitenkin tärkeää tietoa yritykselle.