Viulisti ilman nuotteja : musiikin ulkoaoppimisen tarkastelua
Raninen, Pauliina (2011)
Raninen, Pauliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011800
Tiivistelmä
Pedagogisessa opinnäytetyössä selvitettiin, mitä kuuluu musiikin ulkoaoppimiseen. Muistia tarvitaan kaikessa ihmisen toiminnassa. Muistijärjestelmä koostuu lyhytkestoisesta sekä pitkäkestoisesta muistista. Sensorinen muisti, työmuisti ja säilömuisti toimivat yhdessä muodostaen tiiviin kokonaisuuden. Ulkoaoppimisessa hyödynnetään visuaalista, auditiivista ja motorista muistia. Kognitiivinen työskentely syventää oppimista.
Todettiin, että ulkoaoppimiseen ja muistamisen varmistamiseen on olemassa useita keinoja. Strategioiden monipuolinen käyttö auttaa saavuttamaan varman lopputuloksen. Fyysisen soittamisen rinnalla musiikkia voi harjoitella mielen sisäisesti. Opinnäytetyössä tarkasteltiin käsitettä mentaaliharjoittelu. Ulkoaoppimisen lisäksi mentaaliharjoittelua voi käyttää soittotekniikan kehittämiseen. Siitä on apua myös esiintymiseen valmistautumisessa ja esiintymispelkojen hälventämisessä.
Opinnäytetyöhön osallistui neljä viulunsoitonopettajaa. He vastasivat ulkoaoppimista käsittelevään kyselyyn. Kyselyssä kävi ilmi, että ulkoa soittaminen on luontevaa, kun siihen totuttaudutaan viulunsoitonopintojen alusta asti. Ulkoaoppimisen taitoa on mahdollista oppia ja kehittää.
Todettiin, että ulkoaoppimiseen ja muistamisen varmistamiseen on olemassa useita keinoja. Strategioiden monipuolinen käyttö auttaa saavuttamaan varman lopputuloksen. Fyysisen soittamisen rinnalla musiikkia voi harjoitella mielen sisäisesti. Opinnäytetyössä tarkasteltiin käsitettä mentaaliharjoittelu. Ulkoaoppimisen lisäksi mentaaliharjoittelua voi käyttää soittotekniikan kehittämiseen. Siitä on apua myös esiintymiseen valmistautumisessa ja esiintymispelkojen hälventämisessä.
Opinnäytetyöhön osallistui neljä viulunsoitonopettajaa. He vastasivat ulkoaoppimista käsittelevään kyselyyn. Kyselyssä kävi ilmi, että ulkoa soittaminen on luontevaa, kun siihen totuttaudutaan viulunsoitonopintojen alusta asti. Ulkoaoppimisen taitoa on mahdollista oppia ja kehittää.