Buying processes of language and communication training : case: Language Centre of Turku University of Applied Sciences
Heikkilä, Niina (2011)
Heikkilä, Niina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911684
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Turun ammattikorkeakoulun kielikoulutuskeskuksen asiakasyritysten ostoprosessia, ostettaessa kieli- ja viestintäkoulutusta. Tavoitteena on tarjota kielikoulutuskeskukselle käytännöntietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat sen asiakasyritysten ostopäätöksentekoon. Viitekehyksenä tutkimuksessa käytetään organisaation ostokäyttäytymiseen ja palvelunostoprosesseihin liittyvää teoriaa. Empiirisen tutkimuksen kohteena ovat asiakasyritykset, jotka ovat hiljattain ostaneet kieli- ja viestintäkoulutusta Turun ammattikorkeakoulun kielikoulutuskeskukselta.
Tutkimuksen kuvailevan tavoitteen vuoksi empiirisen tiedonkeruun menetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimuskohteiksi valittiin kolme kielikoulutuskeskuksen asiakasyritystä. Haastattelujen teemoina käytetään viitekehyksen pohjalta muodostettua runkoa, jota käytetään myös aineiston purkamisessa sekä analyysissä.
Tutkimustulokset osoittavat yhdenmukaisuutta teoreettisen viitekehyksen, sekä käytännön ostoprosessin välillä. Tämä yhdenmukaisuus on huomattavissa muun muassa siinä, että kielikoulutuskeskuksen tarjoamien koulutusten kaltaisten palveluiden ostaminen toteutuu käytännössä prosessin muodossa, eikä siis ole yksittäinen tapahtuma. Lisäksi, tulokset osoittavat toista kuin mitä oletettiin liittyen ostoryhmän jäsenten lukumäärään, sekä ostoprosessin vaiheisiin. Tutkimustuloksia voidaan käyttää hyväksi muodostettaessa strategiaa, joka vastaa asiakkaan prosesseja sekä tarpeita.
Tutkimuksen kuvailevan tavoitteen vuoksi empiirisen tiedonkeruun menetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimuskohteiksi valittiin kolme kielikoulutuskeskuksen asiakasyritystä. Haastattelujen teemoina käytetään viitekehyksen pohjalta muodostettua runkoa, jota käytetään myös aineiston purkamisessa sekä analyysissä.
Tutkimustulokset osoittavat yhdenmukaisuutta teoreettisen viitekehyksen, sekä käytännön ostoprosessin välillä. Tämä yhdenmukaisuus on huomattavissa muun muassa siinä, että kielikoulutuskeskuksen tarjoamien koulutusten kaltaisten palveluiden ostaminen toteutuu käytännössä prosessin muodossa, eikä siis ole yksittäinen tapahtuma. Lisäksi, tulokset osoittavat toista kuin mitä oletettiin liittyen ostoryhmän jäsenten lukumäärään, sekä ostoprosessin vaiheisiin. Tutkimustuloksia voidaan käyttää hyväksi muodostettaessa strategiaa, joka vastaa asiakkaan prosesseja sekä tarpeita.