Teknik bakom tredimensionella datorgrafiken Direct3D
Ketola, Samuli (2011)
Ketola, Samuli
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811522
Tiivistelmä
Direct3D är en av de mest använda applikationsprogrammeringsgränssnitt för grafiska applikationer på datorer idag. Det är en delkomponent i applikationsprogrammerings-gränssnittet DirectX och är producerad av Microsoft. Arbetet beskriver ur en teknisk synvinkel hur Direct3D fungerar och hur det används i programvara samt mellan pro-gramvara och hårdvara. Det börjar med en inledning och sedan introduceras en översikt om datorgrafik för att bättre förstå de avancerade egenskaper som inkluderas i DirectX och Direct3D. Dessa presenteras senare i arbetet. Huvudsakliga målet är att tekniskt be-visa hur Direct3D ritar grafik på skärmen samt presentera de nya visuella tekniker som inkluderats i nyaste versionen Direct3D 11. Arbetet har avgränsats så att det handlar endast om de grafiska egenskaperna i Direct3D, några avvikelser måste dock göras för att ge läsaren en bättre helhets förståelse om i fråga varande egenskaper. Som metod användes främst litteraturforskning och viktigaste litteraturen har varit Microsoft appli-kationsutvecklingssidor. Övriga viktiga källor har varit grafiska exempel, tekniska artik-lar, böcker som behandlar grafik och för en liten del Wikipedia. Resultat som man har kommit till är att de visuella egenskaperna i Direct3D 11 blir allt mer avancerade och realistiska samt att programmeringen har blivit mera flexibel och bättre hanterbar. Därför är potentialen enorm. Arbetet avslutas med en kort jämförelse mellan Direct3D och dess största konkurrent OpenGL och sedan slutsatser. Direct3D är en av de mest använda applikationsprogrammeringsgränssnitt för grafiska applikationer på datorer idag. Det är en delkomponent i applikationsprogrammerings-gränssnittet DirectX och är producerad av Microsoft. Arbetet beskriver ur en teknisk synvinkel hur Direct3D fungerar och hur det används i programvara samt mellan pro-gramvara och hårdvara. Det börjar med en inledning och sedan introduceras en översikt om datorgrafik för att bättre förstå de avancerade egenskaper som inkluderas i DirectX och Direct3D. Dessa presenteras senare i arbetet. Huvudsakliga målet är att tekniskt be-visa hur Direct3D ritar grafik på skärmen samt presentera de nya visuella tekniker som inkluderats i nyaste versionen Direct3D 11. Arbetet har avgränsats så att det handlar endast om de grafiska egenskaperna i Direct3D, några avvikelser måste dock göras för att ge läsaren en bättre helhets förståelse om i fråga varande egenskaper. Som metod användes främst litteraturforskning och viktigaste litteraturen har varit Microsoft appli-kationsutvecklingssidor. Övriga viktiga källor har varit grafiska exempel, tekniska artik-lar, böcker som behandlar grafik och för en liten del Wikipedia. Resultat som man har kommit till är att de visuella egenskaperna i Direct3D 11 blir allt mer avancerade och realistiska samt att programmeringen har blivit mera flexibel och bättre hanterbar. Därför är potentialen enorm. Arbetet avslutas med en kort jämförelse mellan Direct3D och dess största konkurrent OpenGL och sedan slutsatser. Direct3D is one of the most widely used application programming interfaces for graphical applications on PCs today. It is a component of the application programming interface, DirectX, which is produced by Microsoft. The work describes in technical terms how Direct3D works and how it is used in software and between software and hardware. It begins with an introduction and then presents an overview of computer graphics to better understand the advanced features that are included in Direct3D and DirectX. They are presented later in this work. The main goal is to technically prove how Direct3D is draw-ing graphics on the screen and present the new visual technologies that are included in the newest version Direct3D 11. The work has been limited so that it only deals with the graphical features of Direct3D. Some deviations had to be done though to give the reader a better overall understanding of those characteristics. The method used was for the most part literature research and the most important literature has been Microsoft application development website. Other important sources have been graphical examples, technical articles, books that deal with graphics and for a small part Wikipedia. Results are that the visual features in Direct3D 11 are becoming more advanced and realistic, and that the programming has become more flexible and more manageable. Because of that, the po-tential is enormous. The work ends with a brief comparison between Direct3D and OpenGL (its largest competitor) and conclusions.