Lentorahtitoiminnan mahdollisuudet Lappeenrannassa
Saareks, Toni (2011)
Saareks, Toni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310870
Tiivistelmä
Lentorahti on noussut varteenotettavaksi kuljetusmuodoksi laiva-, juna- sekä kumipyöräliikenteen rinnalle. Maakunta-asemilla rahdin määrät tosin ovat pieniä, mutta Helsinki-Vantaalla suurin suomalainen yritys Finnair Cargo Oy kuljettaa rahtia matkustajakoneiden yhteydessä kolmelletoista asemalle Suomessa ja lähes viidellekymmenelle eri lentoasemalle ympäri maailmaa.
Tulevaisuudessa suurten kaupunkien ruuhkaisimmat lentokentät keskittyvät lähinnä matkustajaliikenteeseen, jolloin lentorahti siirtyy rauhallisimmille lentokentille. Euroopan komission liikenne- ja energiapääosaston julkaiseman raportin mukaan Venäjän ja EU:n väliset kuljetukset kaksinkertaistuvat vuoteen 2020 mennessä. Tällöin voisi kuvitella Lappeenrannan lentoasemallakin olevan kysyntää lentorahdin kauttakulkupisteenä.
Lentorahtikuljetusketju sisältää runsaasti erilaisia toimintoja eri toimijoilta. Lähettäjän on huolehdittava, että pakkaus on hyväksytty lentorahtikuljetukseen ja huolitsijan tulee osata tehdä paperityöt. Terminaalissa maapalveluhenkilöstön on tiedettävä, miten kone lastataan ja lentäjillä sekä lentoyhtiöllä täytyy olla tieto kuljetettavasta tavarasta. Kuljetusketju vaatii yhteistyötä ja jokaisella toimijalla on näin ollen merkittävä rooli koko kuljetusketjua ajatellen.
Lentorahdin nopeus on valttina muihin kuljetusmuotoihin etenkin silloin, mitä kauemmas rahtia lähetetään. Rahtitoiminnan heikkoutena on kuitenkin korkeahko hinta, jonka vuoksi on tarkkaan harkittava, mitä tavaraa kannattaa kuljettaa lentorahtina.
Tulevaisuudessa suurten kaupunkien ruuhkaisimmat lentokentät keskittyvät lähinnä matkustajaliikenteeseen, jolloin lentorahti siirtyy rauhallisimmille lentokentille. Euroopan komission liikenne- ja energiapääosaston julkaiseman raportin mukaan Venäjän ja EU:n väliset kuljetukset kaksinkertaistuvat vuoteen 2020 mennessä. Tällöin voisi kuvitella Lappeenrannan lentoasemallakin olevan kysyntää lentorahdin kauttakulkupisteenä.
Lentorahtikuljetusketju sisältää runsaasti erilaisia toimintoja eri toimijoilta. Lähettäjän on huolehdittava, että pakkaus on hyväksytty lentorahtikuljetukseen ja huolitsijan tulee osata tehdä paperityöt. Terminaalissa maapalveluhenkilöstön on tiedettävä, miten kone lastataan ja lentäjillä sekä lentoyhtiöllä täytyy olla tieto kuljetettavasta tavarasta. Kuljetusketju vaatii yhteistyötä ja jokaisella toimijalla on näin ollen merkittävä rooli koko kuljetusketjua ajatellen.
Lentorahdin nopeus on valttina muihin kuljetusmuotoihin etenkin silloin, mitä kauemmas rahtia lähetetään. Rahtitoiminnan heikkoutena on kuitenkin korkeahko hinta, jonka vuoksi on tarkkaan harkittava, mitä tavaraa kannattaa kuljettaa lentorahtina.