Kilpailukykyä maidontuotantoon : Toimintaympäristön tarkastelu ja ennakointi
Editoija
Ryhänen, Matti
Nissinen, Kimmo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-20-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-20-8
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa maitotoimialan ja etenkin maitotilojen kehittämistä tukevaa ennakointitietoa toimintaympäristöstä ja siellä tapahtuvista muutoksista. Aineisto hankittiin järjestämällä kuusi workshoppia. Teemoina olivat markkinat, rahoitus, maatalouspolitiikka, aatujohtaminen, tuotannon kehittäminen ja rakennuttaminen. Workshoppeihin osallistui asiantuntijoita tutkimuksesta, yrityksistä, maidontuottajista, maataloushallinnosta, neuvonnasta ja koulutuksesta. Workshopeista saatiin kattava ja monipuolinen aineisto.
Julkaisussa on koottu yksiin kansiin workshoppien tulokset ja niiden pohjalta laadittu Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maitotoimialan SWOT-analyysi. Julkaisussa on esitetty suosituksia, miten toimialaa tulisi kehittää eri sidosryhmien näkökulmasta. Yksi keskeinen tulos on, että maidontuottajien ja sidosryhmien tulisi tehdä nykyistä enemmän yhteistyötä. Tämä julkaisu on yksi osoitus sidosryhmien välisen yhteistyön toteuttamisesta. Toimintatapa on nostanut esille eri sidosryhmien näkemyksiä ja tietoa on saatu jaettua monipuolisesti eri tahojen välillä.
Kuluttajien tarpeiden ennakointi ja tunnistaminen on tärkeää. Maitoalan on oltava valmis reagoimaan muutoksiin, jotta se kykenee vastaamaan kuluttajien tarpeisiin. Osaamistaso on pidettävä korkeana, uuteen teknologiaan on investoitava, tuotantoprosesseja ja uusia toimintamalleja on kehitettävä. Kilpailun koveneminen on kohdattava koko maitoalalla strategisesti vahvana. Perinteinen osaamistaso ei riitä tulevaisuudessa. Kilpailussa menestyminen edellyttää panostamista sekä aineettomaan pääomaan eli osaamiseen että aineelliseen pääomaan. Maitotiloilla osaaminen on perinteisesti ollut tuotanto- ja tekniikkakeskeistä. Tulevaisuudessa
on panostettava yhä enemmän liiketoimintaosaamiseen, jotta yritystä kyetään johtamaan menestyksekkäästi. Liiketoimintaosaamisen perusta varmistetaan monipuolisella ja ajantasaisella koulutuksella.
Tämän julkaisun tuloksia voivat hyödyntää useat eri tahot. Maidontuottajat voivat hyödyntää niitä tilojensa kehittämisessä ja johtamisessa, tuotantoprosessien hallinnassa sekä tuotannon tehostamisessa. Meijerit voivat käyttää tuloksia tarkastellessaan omaa toimintaansa. Viranomaiset saavat tietoa sidosryhmien näkemyksistä toimintansa kehittämistä varten. Neuvonta ja koulutus voivat käyttää julkaisua tietolähteenä koulutustilaisuuksissa ja opetuksessa. The aim of the study was to produce anticipatory information about the operational environment of the milk sector and of dairy farms in particular, as well as about changes in it, in order to support their development. The material was collected by arranging six workshops. The topics dealt with were markets, funding, the agricultural policy, total quality management, and building development. The workshops were attended by experts in research, companies, agricultural administration, advisory service, education and milk producers. The workshops produced extensive and diverse data.
The publication combines the results of the workshops and, on the basis of those results, produces a SWOT analysis of the milk sector in South Ostrobothnia and Central Finland. It provides recommendations as to how the sector should be developed
from the point of view of its different interest groups. One key result is that milk producers and interest groups should cooperate more than they do at present. This publication is an expression of this cooperation. The approach has elicited the views of different interest groups and allowed the sharing of information widely between different actors.
It is important to anticipate and to recognize consumers’ needs. In order to be able to respond to them, the milk sector must be prepared to react to changes. The level of expertise needs to be kept high, investments need to be made in new technologies, and new operations models need to be developed. To face increasing competition, the entire milk sector must be strategically strong. The traditional level of expertise will not be enough in the future. Being successful in competition requires investment both in intangible capital, i.e. know-how, and in tangible capital. In dairy farms, know-how has traditionally been production and technology-centered. In the future, the focus should increasingly be on business know-how, in order that the enterprise can be managed with success. The basis for business know-how can be secured through diverse and up-to-date training.
The results of the present publication can be exploited by several different actors. Milk producers can utilize them in the development and management of their farms, in the management of production processes, as well as in the rationalization of production. Dairies can use the results when analyzing their own operations. Authorities get information about the views of interest groups for the development of their operations. Advisory service and education can use the publication as a source of information in training sessions and teaching.
Julkaisussa on koottu yksiin kansiin workshoppien tulokset ja niiden pohjalta laadittu Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maitotoimialan SWOT-analyysi. Julkaisussa on esitetty suosituksia, miten toimialaa tulisi kehittää eri sidosryhmien näkökulmasta. Yksi keskeinen tulos on, että maidontuottajien ja sidosryhmien tulisi tehdä nykyistä enemmän yhteistyötä. Tämä julkaisu on yksi osoitus sidosryhmien välisen yhteistyön toteuttamisesta. Toimintatapa on nostanut esille eri sidosryhmien näkemyksiä ja tietoa on saatu jaettua monipuolisesti eri tahojen välillä.
Kuluttajien tarpeiden ennakointi ja tunnistaminen on tärkeää. Maitoalan on oltava valmis reagoimaan muutoksiin, jotta se kykenee vastaamaan kuluttajien tarpeisiin. Osaamistaso on pidettävä korkeana, uuteen teknologiaan on investoitava, tuotantoprosesseja ja uusia toimintamalleja on kehitettävä. Kilpailun koveneminen on kohdattava koko maitoalalla strategisesti vahvana. Perinteinen osaamistaso ei riitä tulevaisuudessa. Kilpailussa menestyminen edellyttää panostamista sekä aineettomaan pääomaan eli osaamiseen että aineelliseen pääomaan. Maitotiloilla osaaminen on perinteisesti ollut tuotanto- ja tekniikkakeskeistä. Tulevaisuudessa
on panostettava yhä enemmän liiketoimintaosaamiseen, jotta yritystä kyetään johtamaan menestyksekkäästi. Liiketoimintaosaamisen perusta varmistetaan monipuolisella ja ajantasaisella koulutuksella.
Tämän julkaisun tuloksia voivat hyödyntää useat eri tahot. Maidontuottajat voivat hyödyntää niitä tilojensa kehittämisessä ja johtamisessa, tuotantoprosessien hallinnassa sekä tuotannon tehostamisessa. Meijerit voivat käyttää tuloksia tarkastellessaan omaa toimintaansa. Viranomaiset saavat tietoa sidosryhmien näkemyksistä toimintansa kehittämistä varten. Neuvonta ja koulutus voivat käyttää julkaisua tietolähteenä koulutustilaisuuksissa ja opetuksessa.
The publication combines the results of the workshops and, on the basis of those results, produces a SWOT analysis of the milk sector in South Ostrobothnia and Central Finland. It provides recommendations as to how the sector should be developed
from the point of view of its different interest groups. One key result is that milk producers and interest groups should cooperate more than they do at present. This publication is an expression of this cooperation. The approach has elicited the views of different interest groups and allowed the sharing of information widely between different actors.
It is important to anticipate and to recognize consumers’ needs. In order to be able to respond to them, the milk sector must be prepared to react to changes. The level of expertise needs to be kept high, investments need to be made in new technologies, and new operations models need to be developed. To face increasing competition, the entire milk sector must be strategically strong. The traditional level of expertise will not be enough in the future. Being successful in competition requires investment both in intangible capital, i.e. know-how, and in tangible capital. In dairy farms, know-how has traditionally been production and technology-centered. In the future, the focus should increasingly be on business know-how, in order that the enterprise can be managed with success. The basis for business know-how can be secured through diverse and up-to-date training.
The results of the present publication can be exploited by several different actors. Milk producers can utilize them in the development and management of their farms, in the management of production processes, as well as in the rationalization of production. Dairies can use the results when analyzing their own operations. Authorities get information about the views of interest groups for the development of their operations. Advisory service and education can use the publication as a source of information in training sessions and teaching.