Musiikkia Hanna-kotiin : toiminnallinen projekti nuorten ja ikäihmisten välillä
Ruotsala, Kirsi (2011)
Ruotsala, Kirsi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249241
Tiivistelmä
Menimme viiden teini-ikäisen viuluoppilaani kanssa vuosaarelaiseen palvelutaloon Hanna-kotiin kolme kertaa pitämään musiikkihetkiä. Minulle oli erityisen tärkeää saada aikaan vuorovaikutusta kahden eri sukupolven, nuoren ja vanhan välille. Oppilaani esittivät tekemiäni sovituksia vanhoista suomalaisista lasten- ja koululauluista ajalta, jolloin ikäihmiset olivat nuoria. Laulut on valittu siten, että myös muistisairaat kokisivat tuttuudentunteita ja turvallisuutta niitä kuunnellessaan. Oppilaani opiskelevat yksityisessä Malmi-Itäkeskus musiikkikoulussa ja ovat hyvin eritasoisia soittotaidoiltaan. Heille on ollut hankala löytää yhteissoittomateriaalia, joten omat sovitukseni tulivat todelliseen tarpeeseen. Ikäihmisille soittaessaan nuoret saivat esiintymiskokemuksia, mahdollisuuden kamarimusisointiin, uutta näkökulmaa iäkkäitten kohtaamiseen ja perinnetietoutta vanhojen laulujen muodossa. Vanhemmalle ikäpolvelle veimme virkistystä, iloa ja kontakteja nuoriin ihmisiin. Itselleni projekti oli virkistävä kokeilu tehdä jotain tavallisuudesta poikkeavaa.
Projektini oli toimintatutkimus, jonka tarkoitus oli muuttaa vallitsevia käytäntöjä. Sovitin 13 vanhaa suomalaista laulua viuluyhtyeelle. Laulut löytyvät työn lopusta liitteenä. Haastattelin oppilaani, Hanna-kodin ikäihmisiä sekä henkilökuntaa selvittääkseni musiikkihetkien vaikutuksia. Videoin ja valokuvasin musiikkihetkiä, harjoituksia ja haastatteluja. Olen työssäni selvittänyt myös musiikin hyvää tekevää vaikutusta ihmisen elämään ja mahdollisuutta käyttää musiikkia lääkkettömänä hoitona vanhustyössä.
Kehitin kokemusteni pohjalta ohjeistuksen musiikkipedagogeille, jotka suunnittelevat oppilaidensa esiintymistä vanhustenhoitolaitoksessa. Tärkeää on saada kommunikointi käyntiin eri sukupolvien välille. Kokemusteni perusteella aion selvittää, mitä mahdollisuuksia olisi järjestää yhä enemmän soittotunteja ja konsertteja vanhainkodeissa ja muissa laitoksissa. Nuori ja vanha sukupolvi kohtaisi näin automaattisesti.
Projektini oli toimintatutkimus, jonka tarkoitus oli muuttaa vallitsevia käytäntöjä. Sovitin 13 vanhaa suomalaista laulua viuluyhtyeelle. Laulut löytyvät työn lopusta liitteenä. Haastattelin oppilaani, Hanna-kodin ikäihmisiä sekä henkilökuntaa selvittääkseni musiikkihetkien vaikutuksia. Videoin ja valokuvasin musiikkihetkiä, harjoituksia ja haastatteluja. Olen työssäni selvittänyt myös musiikin hyvää tekevää vaikutusta ihmisen elämään ja mahdollisuutta käyttää musiikkia lääkkettömänä hoitona vanhustyössä.
Kehitin kokemusteni pohjalta ohjeistuksen musiikkipedagogeille, jotka suunnittelevat oppilaidensa esiintymistä vanhustenhoitolaitoksessa. Tärkeää on saada kommunikointi käyntiin eri sukupolvien välille. Kokemusteni perusteella aion selvittää, mitä mahdollisuuksia olisi järjestää yhä enemmän soittotunteja ja konsertteja vanhainkodeissa ja muissa laitoksissa. Nuori ja vanha sukupolvi kohtaisi näin automaattisesti.