Musapajasta musiikin perusteisiin : teoslähtöistä ja kokemuksellista oppimista musiikkivalmennusryhmässä syksyllä 2010
Haapasalo-Halme, Sanna (2011)
Haapasalo-Halme, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208851
Tiivistelmä
Perehdyn tässä opinnäytetyössä musiikkivalmennusopetukseen. Musiikkivalmennus on 7-10-vuotiaille lapsille suunnattua musiikkileikkikoulun jälkeistä musiikin opetusta, jota annetaan musiikkiopistoissa ennen varsinaisia musiikin perustason opintoja.
Opinnäytetyöni lähtökohta oli havainto siitä, ettei työpaikkani Vantaan musiikkiopiston musapaja-nimisellä musiikkivalmennustoiminnalla ollut opetussuunnitelmassa määriteltyjä sisältöjä ja tavoitteita. Kaiken opetuksen lähtökohtana tulisi kuitenkin olla tieto siitä mitä, miksi, missä, miten ja keitä opetetaan. Koska musapajassa opetetaan muun muassa musiikin perusteiden alkeita, selvitän, mitä voimassaolevissa, työni kannalta merkityksellisissä opetussuunnitelmissa, määräyksissä ja suosituksissa sanotaan musiikin varhaiskasvatuksesta, musiikkivalmennusopetuksesta ja perustason musiikin perusteiden opetuksesta. Koska edellä mainitut opetussuunnitelmat ja määräykset ohjaavat toimintaani musiikkipedagogina, perehdyn myös niiden oppimiskäsityksiin.
Kartoitan opinnäytetyössäni kahdentoista pääkaupunkiseudun ja lähialueen musiikkiopiston musiikkivalmennusopetuksen tarjontaa sekä sen suhteutumista musiikin perusteiden opetukseen.
Koska opettajan tulee olla tietoinen omasta kasvatusfilosofiastaan ja ajattelustaan, määrittelen opinnäytetyöni pedagogisessa osuudessa oman käyttöteoriani, joka perustuu musiikin teoslähtöiseen ja tyylinmukaiseen opetukseen kokemuksellisen oppimisen ja ohjatun oivaltamisen keinoin. Esittelen käyttöteoriani toteutumista käytännössä yhden lukukauden ajan musapaja-nimisessä musiikkivalmennusryhmässä. Lisäksi olen selvittänyt, mitä musiikkipedagogin on hyvä huomioida 7-10-vuotiaiden lasten keskimääräisestä kognitiivisesta kehityksestä sekä musiikillis-kognitiivisten taitojen ja valmiuksien kehittymisestä. Pohdin myös motivaation, oppimisympäristön ja opettajan merkitystä musiikin opiskelussa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on lisätä opettajan omaa ammatillista osaamista sekä välittää ajantasaista tietoa pääkaupunkiseudun musiikkiopistoissa annettavasta monipuolisesta musiikkivalmennusopetuksesta. Musiikkivalmennusopetuksen kehittämisessä voitaneen hyödyntää opinnäytetyössäni olevaa tietoa.
Opinnäytetyöni lähtökohta oli havainto siitä, ettei työpaikkani Vantaan musiikkiopiston musapaja-nimisellä musiikkivalmennustoiminnalla ollut opetussuunnitelmassa määriteltyjä sisältöjä ja tavoitteita. Kaiken opetuksen lähtökohtana tulisi kuitenkin olla tieto siitä mitä, miksi, missä, miten ja keitä opetetaan. Koska musapajassa opetetaan muun muassa musiikin perusteiden alkeita, selvitän, mitä voimassaolevissa, työni kannalta merkityksellisissä opetussuunnitelmissa, määräyksissä ja suosituksissa sanotaan musiikin varhaiskasvatuksesta, musiikkivalmennusopetuksesta ja perustason musiikin perusteiden opetuksesta. Koska edellä mainitut opetussuunnitelmat ja määräykset ohjaavat toimintaani musiikkipedagogina, perehdyn myös niiden oppimiskäsityksiin.
Kartoitan opinnäytetyössäni kahdentoista pääkaupunkiseudun ja lähialueen musiikkiopiston musiikkivalmennusopetuksen tarjontaa sekä sen suhteutumista musiikin perusteiden opetukseen.
Koska opettajan tulee olla tietoinen omasta kasvatusfilosofiastaan ja ajattelustaan, määrittelen opinnäytetyöni pedagogisessa osuudessa oman käyttöteoriani, joka perustuu musiikin teoslähtöiseen ja tyylinmukaiseen opetukseen kokemuksellisen oppimisen ja ohjatun oivaltamisen keinoin. Esittelen käyttöteoriani toteutumista käytännössä yhden lukukauden ajan musapaja-nimisessä musiikkivalmennusryhmässä. Lisäksi olen selvittänyt, mitä musiikkipedagogin on hyvä huomioida 7-10-vuotiaiden lasten keskimääräisestä kognitiivisesta kehityksestä sekä musiikillis-kognitiivisten taitojen ja valmiuksien kehittymisestä. Pohdin myös motivaation, oppimisympäristön ja opettajan merkitystä musiikin opiskelussa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on lisätä opettajan omaa ammatillista osaamista sekä välittää ajantasaista tietoa pääkaupunkiseudun musiikkiopistoissa annettavasta monipuolisesta musiikkivalmennusopetuksesta. Musiikkivalmennusopetuksen kehittämisessä voitaneen hyödyntää opinnäytetyössäni olevaa tietoa.