Ohjattu oppiminen : Työelämän kehittämishanke kohti oppivaa organisaatiota Savonlinna-Säämingin seurakunnassa
Laakso, Timo (2011)
Laakso, Timo
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274884
Tiivistelmä
Laakso, Timo. OHJATTU OPPIMINEN. Työelämän kehittämishanke kohti oppivaa organisaatiota Savonlinna-Säämingin seurakunnassa. Pieksämäki, kevät 2011, 82 sivua, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Diak Itä, Pieksämäki, Sosiaalialan koulutusohjelma. Diakonia ja nuorisotyö, sosionomi (ylempi AMK).
Tutkimushankkeen kohteena on Savonlinna-Säämingin seurakunta, jota tarkastellaan oppivan organisaation viitekehyksessä. Tutkimuksen teoriapohjaksi kiteytyi oppivan organisaation oppimisympäristön infrastruktuuri. Tavoitteena on selvittää Savonlinna-Säämingin seurakunnan oppimisympäristön infrastruktuurin kollektiivisen oppimisen edellytyksiä ja esteitä. Tutkimustyön kuluessa hahmottui toimenpide-ehdotelma, jolla voidaan vahvistaa oppimisympäristön puitteita yhteisöllistä oppimista mahdollistavaksi.
Tutkimusaineisto muodostuu haastatteluista. Haastatteluaineisto kerättiin haastattele-malla teemallisesti seurakunnan ylintä johtoa ja toiminnallisen (hengellisen) puolen lähiesimiehiä keväällä 2010. Haastatteluaineistoa on analysoitu oppivan organisaation oppimisympäristön viidestä oppimista palvelevasta näkökulmasta, joita ovat: 1) strate-ginen oppimisen ja osaamisen ohjaus, 2) rakenteet ja toimintajärjestelmät, 3) organisaa-tiokulttuuriset toimintamallit ja ilmapiiri, 4) oppimista ohjaavat johtamistyön keinot ja välineet sekä 5) oppimisen arviointi- ja palkitsemisjärjestelmät.
Tutkimuksen mukaan Savonlinna-Säämingin seurakunnassa on hyödyntämättä monia mahdollisuuksia ponnistelussaan kohti oppivaa organisaatiota. Oppiva organisaatio ei kehity itsestään. Edellytyksenä on, että oppimisympäristön infrastruktuuri on tietoisesti johdettu kokonaisuus. Strategisen suunnan ja työntekijöiden oppimismotivaation on liityttävä yhteiseksi tavoite- ja tahtotilaksi. Organisaation rakenteiden, järjestelmien, toimintakulttuurin, moninainen ohjauskeinojen soveltaminen ja palkitsevan arvioinnin on tuettava tätä kokonaisuutta. Esteiksi muodostuvat kehittymättömät vuorovaikutusmallit, jotka tukahduttavat kollektiivisen oppimisen. Yhteisöllisen integraation tuen puuttuminen rakenteista ja toimintajärjestelmistä vähentävät osaamisen siirtämistä. Oppimisen ohjauksellinen keinovalikoiman yksipuolisuus ja systemaattisen arviointi- ja palkitsemisjärjestelmän kehittymättömyys heikentävät organisaation kyvykkyyden karttumista. Savonlinna-Säämingin seurakunta ei tällä hetkellä edusta oppivaa organisaatiota, vaikka oppimista tapahtuu ja osaaminen lisääntyy.
Asiasanat: Savonlinna-Säämingin seurakunta, seurakunta oppimisympäristönä, oppivan organisaation infrastruktuuri, laadullinen tutkimus
Tutkimushankkeen kohteena on Savonlinna-Säämingin seurakunta, jota tarkastellaan oppivan organisaation viitekehyksessä. Tutkimuksen teoriapohjaksi kiteytyi oppivan organisaation oppimisympäristön infrastruktuuri. Tavoitteena on selvittää Savonlinna-Säämingin seurakunnan oppimisympäristön infrastruktuurin kollektiivisen oppimisen edellytyksiä ja esteitä. Tutkimustyön kuluessa hahmottui toimenpide-ehdotelma, jolla voidaan vahvistaa oppimisympäristön puitteita yhteisöllistä oppimista mahdollistavaksi.
Tutkimusaineisto muodostuu haastatteluista. Haastatteluaineisto kerättiin haastattele-malla teemallisesti seurakunnan ylintä johtoa ja toiminnallisen (hengellisen) puolen lähiesimiehiä keväällä 2010. Haastatteluaineistoa on analysoitu oppivan organisaation oppimisympäristön viidestä oppimista palvelevasta näkökulmasta, joita ovat: 1) strate-ginen oppimisen ja osaamisen ohjaus, 2) rakenteet ja toimintajärjestelmät, 3) organisaa-tiokulttuuriset toimintamallit ja ilmapiiri, 4) oppimista ohjaavat johtamistyön keinot ja välineet sekä 5) oppimisen arviointi- ja palkitsemisjärjestelmät.
Tutkimuksen mukaan Savonlinna-Säämingin seurakunnassa on hyödyntämättä monia mahdollisuuksia ponnistelussaan kohti oppivaa organisaatiota. Oppiva organisaatio ei kehity itsestään. Edellytyksenä on, että oppimisympäristön infrastruktuuri on tietoisesti johdettu kokonaisuus. Strategisen suunnan ja työntekijöiden oppimismotivaation on liityttävä yhteiseksi tavoite- ja tahtotilaksi. Organisaation rakenteiden, järjestelmien, toimintakulttuurin, moninainen ohjauskeinojen soveltaminen ja palkitsevan arvioinnin on tuettava tätä kokonaisuutta. Esteiksi muodostuvat kehittymättömät vuorovaikutusmallit, jotka tukahduttavat kollektiivisen oppimisen. Yhteisöllisen integraation tuen puuttuminen rakenteista ja toimintajärjestelmistä vähentävät osaamisen siirtämistä. Oppimisen ohjauksellinen keinovalikoiman yksipuolisuus ja systemaattisen arviointi- ja palkitsemisjärjestelmän kehittymättömyys heikentävät organisaation kyvykkyyden karttumista. Savonlinna-Säämingin seurakunta ei tällä hetkellä edusta oppivaa organisaatiota, vaikka oppimista tapahtuu ja osaaminen lisääntyy.
Asiasanat: Savonlinna-Säämingin seurakunta, seurakunta oppimisympäristönä, oppivan organisaation infrastruktuuri, laadullinen tutkimus