Sosiaalisen median mittarit verkkopalvelun markkinoinnin suunnittelussa
Kopperi, Antti (2011)
Kopperi, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056299
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka Laurea Leppävaara on onnistunut sosiaalisen median markkinoinnissaan. Tutkimuksen ja sosiaalisen median markkinoinnin onnistumisen arvioinnin pohjana ovat Google Analyticsin tarjoamat ilmaiset sivuston seuraamisen mittarit. Näitä mittareita hyödyntämällä voitiin selvittää Laurea SID Leppävaaran sosiaalisen median onnistumisen nykytila. Kasvanut sosiaalisen median merkitys yritysten markkinoinnissa on ollut yhtenä tekijänä tutkimuksen tarpeellisuudelle.
Työn teoreettinen osuus esittää sosiaalista mediaa ja sen mittaamista. Siinä esitetään myös erilaiset sosiaalisen median välineet. Tutkimuksessa esitetään käytännössä sosiaalisen median mittaamisen työkaluja yhteistyöorganisaationa olleen Laurea SID:n uudistuneen verkkosivun näkökulmasta. Lisäksi Laurea SID:llä on käytössään oma Facebook-sivu ja Twitter-sivu, joista saatuja mittaustuloksia käytettiin myös hyväksi tutkimuksessa.
Tutkimuksen pohjana olleet mittarit esittivät, että Laurea SID:n sosiaalisessa mediassa toimiminen on tutkimuksen tarkasteluajankohtana 26.8.-30.11.2010 varovaisesti kehittynyt. Erityisen suurta kehitys on ollut kuitenkin Facebook-sivun tykkäysten määrässä, joka on peräti nelinkertaistunut tarkasteluajankohtana. Sen sijaan Twitterin aktiivisuus on ollut hyvin vähäistä.
Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksen tulosten perusteella saatiin selkeä ohjeistus Laurea SID:lle siitä, miten sosiaalisen median mittaamista tulisi jatkaa. Laurea SID:llä ei vielä ole laadittu sosiaalisen median markkinointistrategiaa. Siinä mittaamisella on tärkeä osa, jotta tiedetään, kuinka markkinoinnissa on onnistuttu.
Jatkotutkimuksen kohteina voisi olla sosiaalisen median markkinointistrategian laatiminen ohjeistuksen pohjalta. Lisäksi mittaamisen jatkuvuuden takia sosiaalisen median mittareita tulisi jatkuvasti seurata markkinoinnin strategisen ja operatiivisen suunnittelun pohjaksi.
Työn teoreettinen osuus esittää sosiaalista mediaa ja sen mittaamista. Siinä esitetään myös erilaiset sosiaalisen median välineet. Tutkimuksessa esitetään käytännössä sosiaalisen median mittaamisen työkaluja yhteistyöorganisaationa olleen Laurea SID:n uudistuneen verkkosivun näkökulmasta. Lisäksi Laurea SID:llä on käytössään oma Facebook-sivu ja Twitter-sivu, joista saatuja mittaustuloksia käytettiin myös hyväksi tutkimuksessa.
Tutkimuksen pohjana olleet mittarit esittivät, että Laurea SID:n sosiaalisessa mediassa toimiminen on tutkimuksen tarkasteluajankohtana 26.8.-30.11.2010 varovaisesti kehittynyt. Erityisen suurta kehitys on ollut kuitenkin Facebook-sivun tykkäysten määrässä, joka on peräti nelinkertaistunut tarkasteluajankohtana. Sen sijaan Twitterin aktiivisuus on ollut hyvin vähäistä.
Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksen tulosten perusteella saatiin selkeä ohjeistus Laurea SID:lle siitä, miten sosiaalisen median mittaamista tulisi jatkaa. Laurea SID:llä ei vielä ole laadittu sosiaalisen median markkinointistrategiaa. Siinä mittaamisella on tärkeä osa, jotta tiedetään, kuinka markkinoinnissa on onnistuttu.
Jatkotutkimuksen kohteina voisi olla sosiaalisen median markkinointistrategian laatiminen ohjeistuksen pohjalta. Lisäksi mittaamisen jatkuvuuden takia sosiaalisen median mittareita tulisi jatkuvasti seurata markkinoinnin strategisen ja operatiivisen suunnittelun pohjaksi.