Projektiopinnot langattomien laitteiden suuntautumisvaihtoehdossa
Koivukangas, Mikko (2011)
Koivukangas, Mikko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117225
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää edellytyksiä langattomien laitteiden suuntautu-misvaihtoehdon opintojen järjestämiseksi osittain projektimuotoisina opintoina. Tavoitteena oli löytää yrityksiä, jotka ovat halukkaita yhteistyöhön ammattikor-keakoulun kanssa työelämälähtöisten projektiopintojen järjestämiseksi.
Työ aloitettiin laatimalla projektiopintoja esittelevä diasarja PowerPoint-grafiikkaohjelmalla. Aluksi kartoitettiin yrityksiä, jotka toimivat langattomien lait-teiden suuntautumisvaihtoehtoa lähinnä olevalla osaamisalueella. Alan nopeasta muutoksesta johtuen yritysten ja oikeiden yhteyshenkilöiden löytäminen oli melko työlästä. Yrityksille suunnattiin web-pohjainen kysely, jonka avulla selvitettiin niiden halukkuutta yhteistyöhön. Kyselyssä kartoitettiin myös, millaisia valmiuksia yritykset pitävät ensiarvoisina projektiopintoja aloitettaessa.
Kyselyyn saatiin vastaukset 13 yritykseltä, mikä täyttää hyvin asetetun tavoit-teen. Tulosten perusteella yrityksissä on runsaasti halukkuutta yhteistyöhön insinöörikoulutuksen kehittämiseksi, ja työn tuloksena saatiin ajantasainen luettelo yhteistyöyrityksistä ja niiden yhteyshenkilöistä. Projektiopintojen kannalta tärkeimmät valmiudet ovat vastaajien mielestä englannin kielen taito ja itsenäiseen työskentelyyn ja tiedonhankintaan liittyvät valmiudet yhdessä opiskelijan motivaation kanssa.
Työ aloitettiin laatimalla projektiopintoja esittelevä diasarja PowerPoint-grafiikkaohjelmalla. Aluksi kartoitettiin yrityksiä, jotka toimivat langattomien lait-teiden suuntautumisvaihtoehtoa lähinnä olevalla osaamisalueella. Alan nopeasta muutoksesta johtuen yritysten ja oikeiden yhteyshenkilöiden löytäminen oli melko työlästä. Yrityksille suunnattiin web-pohjainen kysely, jonka avulla selvitettiin niiden halukkuutta yhteistyöhön. Kyselyssä kartoitettiin myös, millaisia valmiuksia yritykset pitävät ensiarvoisina projektiopintoja aloitettaessa.
Kyselyyn saatiin vastaukset 13 yritykseltä, mikä täyttää hyvin asetetun tavoit-teen. Tulosten perusteella yrityksissä on runsaasti halukkuutta yhteistyöhön insinöörikoulutuksen kehittämiseksi, ja työn tuloksena saatiin ajantasainen luettelo yhteistyöyrityksistä ja niiden yhteyshenkilöistä. Projektiopintojen kannalta tärkeimmät valmiudet ovat vastaajien mielestä englannin kielen taito ja itsenäiseen työskentelyyn ja tiedonhankintaan liittyvät valmiudet yhdessä opiskelijan motivaation kanssa.