Yritysten välisten sopimuskonfliktien hallinta
Montonen, Ari (2010)
Montonen, Ari
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096740
Tiivistelmä
Yritysten välillä käytävässä kaupassa syntyy joskus erimielisyyksiä, jotka voivat kasvaa riidoiksi, aina raastupaan saakka. Erimielisyyksiä voidaan ratkoa jo ennen oikeudellisia toimia, jopa ennaltaehkäistä. Tässä työssä tarkastellaan niitä omaehtoisia ja organisatorisia keinoja, joilla kauppa käy sujuvasti ja erimielisyydet saadaan ratkottua. Työn teoria juontuu lakikirjallisuudesta sekä eri internetlähteistä. Myös keskustelut Turun kauppakamarin kanssa ovat lähteenä erityisesti välimiesmenettelyn kohdalla. Työtä tehtäessä on haastateltu yritysmaailmassa toimivia henkilöitä, joilla on kokemusta kaupankäynnistä sekä osapuolena että juridisena asiantuntijana.
Kaupankäynti yritysten välillä on lisääntynyt ja sen ympärille on muodostunut uusi teollisuuden ala, sopimusteollisuus. Kysyntä sopimusosaamisesta on lisääntynyt ja tarve on sekä konfliktien että intressien määrässä mitattuna merkittävä. Sujuvan kaupan kannalta konfliktien ennaltaehkäisy on edullisin ja vaivattomin ratkaisu ja siksi siihen on panostettu entistä enemmän. Yleisimpinä ennaltaehkäisyn keinoina ovat olleet sopimuslausekkeet, joilla haarukoidaan mahdolliset ongelmakohdat ja luodaan niihin ratkaisukeinot jo valmiiksi. Paikallista sopimusteknistä osaamista yrityksissä pyritään varmistamaan tarkistuslistoilla ja laadunvalvonnalla.
Riitojen ratkaisemiseksi on olemassa myös vaihtoehtoisia ratkaisumalleja. Välimiesmenettelyä on pidetty näkyvimpänä institutionaalisena menettelynä oikeuskäsittelyn ohella. Myös erilaiset sovittelumenettelyt sekä institutionaalisina että omaehtoisina toimintatapoina ovat suosiossa.
Kaupankäynti yritysten välillä on lisääntynyt ja sen ympärille on muodostunut uusi teollisuuden ala, sopimusteollisuus. Kysyntä sopimusosaamisesta on lisääntynyt ja tarve on sekä konfliktien että intressien määrässä mitattuna merkittävä. Sujuvan kaupan kannalta konfliktien ennaltaehkäisy on edullisin ja vaivattomin ratkaisu ja siksi siihen on panostettu entistä enemmän. Yleisimpinä ennaltaehkäisyn keinoina ovat olleet sopimuslausekkeet, joilla haarukoidaan mahdolliset ongelmakohdat ja luodaan niihin ratkaisukeinot jo valmiiksi. Paikallista sopimusteknistä osaamista yrityksissä pyritään varmistamaan tarkistuslistoilla ja laadunvalvonnalla.
Riitojen ratkaisemiseksi on olemassa myös vaihtoehtoisia ratkaisumalleja. Välimiesmenettelyä on pidetty näkyvimpänä institutionaalisena menettelynä oikeuskäsittelyn ohella. Myös erilaiset sovittelumenettelyt sekä institutionaalisina että omaehtoisina toimintatapoina ovat suosiossa.