Työhyvinvoinnin kehittäminen : case: Esa-konserni
Niemi, Maria (2009)
Niemi, Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905102606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905102606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka työhyvinvointia voidaan kehittää Esa-konsernissa. Tavoitteena on luoda työhyvinvointisuunitelma, jonka avulla työhyvinvointia voidaan kehittää systemaattisesti ja tavoitteellisesti. Jotta työhyvinvointia voidaan kehittää, täytyy tietää mitä työhyvinvointi on ja miksi se on tärkeää.
Työhyvinvointi rakentuu monesta tekijästä. Siihen vaikuttavat niin yksilön, organisaation kuin yhteiskunnankin piirteet ja parhaiten sitä edistetään näiden kaikkien osapuolten yhteistyöllä. Yksittäiselle ihmiselle työhyvinvointi tuo elämänlaatua ja parhaimmillaan jopa edistää hyvinvointia ja terveyttä. Työnantajalle työhyvinvointi merkitsee tuottavuuden kasvua ja kilpailuetua. Väestön ikääntyessä myös työhyvinvoinnin yhteiskunnallinen merkitys kasvaa, kun työssä tulisi jaksaa entistä pidempään.
Teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvoinin muodostumista, osatekijöitä, työhyvinvoinnin merkitystä yritykselle sekä työhyvinvointisuunnitelman tekemistä. Teoriaosuuden on tarkoitus toimia myös työhyvinvoinnin tietopakettina Esa-konsernin työntekijöille sekä pohjana työhyvinvoinnin kehittämiselle jatkossa.
Empiirinen osuus pohjautuu Esa-konsernissa keväällä 2008 tehtyyn työtyytyväisyyskyselyyn. Lisäksi käytössä on ollut materiaalia Esa-konsernin sairauspoissaoloista diagnooseittain lajiteltuna. Keskeiset tutkimustulokset osoittavat kehittämisen tarpeita työyhteisön vuorovaikutuksessa sekä työntekijätaidoissa. Lisäksi tuki- ja liikuntaelinsairauksista johtuvia sairauspoissaoloja tulisi vähentää. Johtopäätöksenä on syntynyt työhyvinvointisuunnitelma, joka sisältää kaksi projektia työhyvinvoinnin parantamiseksi Esa-konsernissa.
Työhyvinvointi rakentuu monesta tekijästä. Siihen vaikuttavat niin yksilön, organisaation kuin yhteiskunnankin piirteet ja parhaiten sitä edistetään näiden kaikkien osapuolten yhteistyöllä. Yksittäiselle ihmiselle työhyvinvointi tuo elämänlaatua ja parhaimmillaan jopa edistää hyvinvointia ja terveyttä. Työnantajalle työhyvinvointi merkitsee tuottavuuden kasvua ja kilpailuetua. Väestön ikääntyessä myös työhyvinvoinnin yhteiskunnallinen merkitys kasvaa, kun työssä tulisi jaksaa entistä pidempään.
Teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvoinin muodostumista, osatekijöitä, työhyvinvoinnin merkitystä yritykselle sekä työhyvinvointisuunnitelman tekemistä. Teoriaosuuden on tarkoitus toimia myös työhyvinvoinnin tietopakettina Esa-konsernin työntekijöille sekä pohjana työhyvinvoinnin kehittämiselle jatkossa.
Empiirinen osuus pohjautuu Esa-konsernissa keväällä 2008 tehtyyn työtyytyväisyyskyselyyn. Lisäksi käytössä on ollut materiaalia Esa-konsernin sairauspoissaoloista diagnooseittain lajiteltuna. Keskeiset tutkimustulokset osoittavat kehittämisen tarpeita työyhteisön vuorovaikutuksessa sekä työntekijätaidoissa. Lisäksi tuki- ja liikuntaelinsairauksista johtuvia sairauspoissaoloja tulisi vähentää. Johtopäätöksenä on syntynyt työhyvinvointisuunnitelma, joka sisältää kaksi projektia työhyvinvoinnin parantamiseksi Esa-konsernissa.