Ylivieskan Kotikutomo Ky:n asiakkuudenhallinnan kehittäminen
Nevalainen, Mervi (2011)
Nevalainen, Mervi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194489
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Ylivieskan Kotikutomo Ky. Yritys on vuonna 1949 perustettu käsityöliike. Alkuaikoina yritys on toiminut kotikutojien tukkumyyntipaikkana. Kutojien vähentyessä yritys on siirtynyt käsityötarvikkeiden vähittäismyyjäksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Ylivieskan Kotikutomolle kanta-asiakasjärjestelmä. Se on suuri apu markkinoinnissa ja se kannustaa asiakkaita asiakasuskollisuuteen.
Opinnäytetyön teoriaperusta koostui kahdesta pääluvusta, asiakaslähtöisestä liiketoimintamallista ja segmentoinnista. Asiakaslähtöisessä liiketoimintamallissa syvennyttiin asiakkuudenhallintaan ja johtamiseen ja niiden tavoitteisiin ja toteutukseen sekä asiakasriskeihin. Lisäksi käsiteltiin asiakkuutta ja kanta-asiakkuutta. Segmentointi luku koostui segmentoinnin käsitteestä, segmentoinnin edellytyksistä, segmentointiperusteista ja segmentoinnin toteutuksesta.
Empiirisessä osiossa suunniteltiin kanta-asiakashakemuslomake ja kanta-asiakaskortti. Lisäksi toteutettiin teemahaastattelu, jonka pohjalta ideoitiin kanta-asiakasetuja ja teemailtoja.
Haastattelun perusteella saatiin selville, että kanta-asiakasjärjestelmän luominen yritykselle on kannattavaa ja esimerkiksi erilaisille teemailloille on kysyntää. Lisäksi kehittämistehtävä saa mahdollisesti jatkoa yrityksen omien Internet-sivujen muodossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Ylivieskan Kotikutomolle kanta-asiakasjärjestelmä. Se on suuri apu markkinoinnissa ja se kannustaa asiakkaita asiakasuskollisuuteen.
Opinnäytetyön teoriaperusta koostui kahdesta pääluvusta, asiakaslähtöisestä liiketoimintamallista ja segmentoinnista. Asiakaslähtöisessä liiketoimintamallissa syvennyttiin asiakkuudenhallintaan ja johtamiseen ja niiden tavoitteisiin ja toteutukseen sekä asiakasriskeihin. Lisäksi käsiteltiin asiakkuutta ja kanta-asiakkuutta. Segmentointi luku koostui segmentoinnin käsitteestä, segmentoinnin edellytyksistä, segmentointiperusteista ja segmentoinnin toteutuksesta.
Empiirisessä osiossa suunniteltiin kanta-asiakashakemuslomake ja kanta-asiakaskortti. Lisäksi toteutettiin teemahaastattelu, jonka pohjalta ideoitiin kanta-asiakasetuja ja teemailtoja.
Haastattelun perusteella saatiin selville, että kanta-asiakasjärjestelmän luominen yritykselle on kannattavaa ja esimerkiksi erilaisille teemailloille on kysyntää. Lisäksi kehittämistehtävä saa mahdollisesti jatkoa yrityksen omien Internet-sivujen muodossa.