Lasten ja vanhempien asiakastyytyväisyys vuoropäivähoidossa
Lamminen, Teija; Ravonius, Marjut (2008)
Lamminen, Teija
Ravonius, Marjut
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052387
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Porin seudun vuoropäiväkotien toimintaa sekä asiakkaiden hyvinvointia ja tyytyväisyyttä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, ovatko päivähoidon asiakkaat tyytyväisiä vuoropäivähoidon tarjoamiin palveluihin ja niiden laatuun ja kuinka tietoisia vanhemmat ovat lastensa arjesta vuoropäivähoidossa? Aihetta tutkittiin sekä lasten, että vanhempien näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytimme laadullista menetelmää. Sen avulla pyrimme antamaan asiakkaille tilaa ilmaista omat näkökulmansa ja kokemuksensa ja saamaan sitä kautta kokonaisvaltaisen käsityksen vuoropäivähoidon laadusta. Vanhemmilta kerättiin tietoa kyselomakkeiden avulla. Kysely sisälsi sekä avoimia, että monivalintakysymyksiä ja niihin vastattiin anonyymisti. Kysely koostui kolmesta osa-alueesta; perheen perustiedoista, lasten tarpeista ja hyvinvoinnista sekä asiakkuudesta. Lapsilta tietoa kerättiin sadutusmenetelmällä. Sadutuksessa lapset saivat itse kertoa satuja ja käyttää mielikuvitustaan vapaasti. Sadutuksen avulla pyrimme pääsemään käsiksi, niihin asioihin, jotka vaikuttivat lasten toimintaan sekä käsityksiin itsestä ja toisista. Lasten kanssa pidetyt satutuokiot nauhoitettiin lasten luvalla. Tutkimustuloksissa selvisi, että vanhemmat olivat tyytyväisiä niin lasten saamaan hoitoon kuin asiakkuuteensakin vuoropäivähoidon palvelujen käyttäjinä. Myös lapset vaikuttivat tyytyväisiltä ja viihtyivät vuoropäivähoidossa hyvin. Muutamia seikkoja, joihin jatkossa tulisi kiinnittää huomiota, nousi tosin asiakaskyselyssä esille. Turvallisuustekijät, jotka ovat puhuttaneet viime vuosina koko Suomea, tulisi asettaa ensisijaiseksi tarkastelun aiheeksi. Tässä kyselyssä ainakin paloturvallisuustekijät osoittautuivat puutteellisiksi. Myös joitakin asiakkuuteen liittyviä tekijöitä nousi kehittämiskohteeksi. Esimerkiksi vanhempainillat ja kasvatuskeskustelut tulisi paremmin huomioida tulevaisuudessa. Vuoropäivähoidon asiakastyytyväisyyttä ei aiemmin ole tutkittu. Siksi tämä opinnäytetyö on sekä ajankohtainen, että hyödyllinen. Tutkimuksen ja tutkimustulosten tarkoitus on palvella sekä nykyisiä että tulevia vuoropäivähoidon palveluja tarvitsevia perheitä sekä päivähoidon henkilökuntaa.