VNT-ahtimen ohjainlaite
Kovanen, Janne (2010)
Kovanen, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179538
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja rakennettiin muuttuvageometrisen eli VNT-turboahtimen
elektroninen ohjainlaite.
Olin asentanut omaan autooni nykyaikaisen muuttuvageometrisen ahtimen, jota auton oma
elektroniikka ei pystynyt ohjaamaan.
Työhön kuului ahtimen toiminnan tutkiminen sekä sille sopivan ohjainlaitteen rakentaminen.
Tutkimisvaihe käsitti ahtimen sekä sitä ohjaavien mekaanisten osien toiminnan. Sen pohjalta
lähdettiin suunnittelemaan elektroniikkaa jolla ahdinta voidaan ohjata.
Elektroniikka sisältää mikro-ohjaimen sekä sen vaatimia oheiskomponentteja. Mikro-ohjaimeen on
ohjelmoitu PID-säädinalgoritmi ja se ohjaa turboa PWM-signaalilla.
Turbon toiminta oli aluksi arvoitus ja sen tutkimiseen kului paljon aikaa. Paljon aikaa kului myös
mikro-ohjaimen ohjelmointiin. Turbon toiminnan tutkiminen ja ohjelmointi tapahtuivat pitkälti
samaan aikaan. Turboa oli käytännössä mahdoton testata muuten kuin oikeassa käytössä eli
autolla ajaen.
Sain laitteen toimimaan kuten halusin. Ohjelmoinnissa opin paljon PID-säätimestä. Työ opetti myös
ymmärtämään VNT-ahtimen toimintaa. Työstä on mahdollista tehdä kaupallinen sovellus.
elektroninen ohjainlaite.
Olin asentanut omaan autooni nykyaikaisen muuttuvageometrisen ahtimen, jota auton oma
elektroniikka ei pystynyt ohjaamaan.
Työhön kuului ahtimen toiminnan tutkiminen sekä sille sopivan ohjainlaitteen rakentaminen.
Tutkimisvaihe käsitti ahtimen sekä sitä ohjaavien mekaanisten osien toiminnan. Sen pohjalta
lähdettiin suunnittelemaan elektroniikkaa jolla ahdinta voidaan ohjata.
Elektroniikka sisältää mikro-ohjaimen sekä sen vaatimia oheiskomponentteja. Mikro-ohjaimeen on
ohjelmoitu PID-säädinalgoritmi ja se ohjaa turboa PWM-signaalilla.
Turbon toiminta oli aluksi arvoitus ja sen tutkimiseen kului paljon aikaa. Paljon aikaa kului myös
mikro-ohjaimen ohjelmointiin. Turbon toiminnan tutkiminen ja ohjelmointi tapahtuivat pitkälti
samaan aikaan. Turboa oli käytännössä mahdoton testata muuten kuin oikeassa käytössä eli
autolla ajaen.
Sain laitteen toimimaan kuten halusin. Ohjelmoinnissa opin paljon PID-säätimestä. Työ opetti myös
ymmärtämään VNT-ahtimen toimintaa. Työstä on mahdollista tehdä kaupallinen sovellus.