Utbildning för hållbar utveckling på yrkeshögskolenivå : Case Campus Sydväst Ekenäs
Söderström, Maria (2010)
Söderström, Maria
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Tiivistelmä
Hållbar utveckling i ekonomiskt, socialt och ekologiskt hänseende blir alltmer en nödvändighet inom alla sektorer; så även inom utbildningen. Efter att begreppet hållbar utveckling myntades av FN:s världskommission för miljö och utveckling år 1983 har mycket hänt. Bland annat utvecklades Agenda 21 –konceptet på FN:s miljö– och utvecklingskonferens 1992 och östersjöländerna har startat de regionala programmen Baltic 21 och Baltic 21E. Det senare behandlar hållbarhetsfrågor inom utbildningen. Finland har utifrån detta uppgjort egna strategier och skapat nätverk för att integrera hållbar utveckling i undervisningen på alla nivåer. Också för yrkeshögskole– och universitetssektorn finns det ett nätverk för ändamålet.
Ab Utbildning Sydväst, som upprätthöll Yrkeshögskolan Sydväst och Yrkesinstitutet Sydväst, har varit en pionjär inom det här området. (Yrkeshögskolan Sydväst heter sedan 1.8.2008, efter fusion med Svenska Yrkeshögskolan, Yrkeshögskolan Novia.) Som en av de första skolorna i landet att få ett certifierat miljöledningssystem var man också en av de första att integrera hållbar utveckling i alla utbildningsprogram. Man gick in för en modell med en tre studiepoängs grundkurs för alla studerande samt minst fem studiepoäng hållbar utveckling integrerat i yrkesstudierna.
Sedan beslutet om integreringen kom, har olika modeller för att förverkliga detta prövats. Man började med ett system där en lärare försökte täcka behoven av denna grundkurs i de flesta utbildningsprogram. Systemet blev väldigt betungande för den som hade ansvar för kursen och det förföll därför snart. På Campus Ekenäs började man i stället utveckla ett system som lämpade sig för just denna enhet. Man beslöt att utnyttja den kompetens som fanns inom de olika utbildningsprogrammen för att ge en bra helhetsbild av begreppet hållbar utveckling, samtidigt som man visade på exempel på vad begreppet kan betyda inom enhetens olika branscher.
Konceptet har utvecklats till att idag omfatta en tre studiepoängs grundkurs för alla studerande, bestående av resursföreläsningar med lärare från enhetens alla utbildningsprogram, samt programvis integrering i yrkesstudierna. I grundkursen ska varje studerande lämna in tre skriftliga uppgifter om givna teman, som binder ihop de olika branscherna och hållbarhetsaspekterna med varandra. Syftet att ge varje studerande en grundförståelse av begreppet hållbar utveckling ser utgående från utvärderingarna ut att kunna uppnås med det här konceptet.
Ab Utbildning Sydväst, som upprätthöll Yrkeshögskolan Sydväst och Yrkesinstitutet Sydväst, har varit en pionjär inom det här området. (Yrkeshögskolan Sydväst heter sedan 1.8.2008, efter fusion med Svenska Yrkeshögskolan, Yrkeshögskolan Novia.) Som en av de första skolorna i landet att få ett certifierat miljöledningssystem var man också en av de första att integrera hållbar utveckling i alla utbildningsprogram. Man gick in för en modell med en tre studiepoängs grundkurs för alla studerande samt minst fem studiepoäng hållbar utveckling integrerat i yrkesstudierna.
Sedan beslutet om integreringen kom, har olika modeller för att förverkliga detta prövats. Man började med ett system där en lärare försökte täcka behoven av denna grundkurs i de flesta utbildningsprogram. Systemet blev väldigt betungande för den som hade ansvar för kursen och det förföll därför snart. På Campus Ekenäs började man i stället utveckla ett system som lämpade sig för just denna enhet. Man beslöt att utnyttja den kompetens som fanns inom de olika utbildningsprogrammen för att ge en bra helhetsbild av begreppet hållbar utveckling, samtidigt som man visade på exempel på vad begreppet kan betyda inom enhetens olika branscher.
Konceptet har utvecklats till att idag omfatta en tre studiepoängs grundkurs för alla studerande, bestående av resursföreläsningar med lärare från enhetens alla utbildningsprogram, samt programvis integrering i yrkesstudierna. I grundkursen ska varje studerande lämna in tre skriftliga uppgifter om givna teman, som binder ihop de olika branscherna och hållbarhetsaspekterna med varandra. Syftet att ge varje studerande en grundförståelse av begreppet hållbar utveckling ser utgående från utvärderingarna ut att kunna uppnås med det här konceptet.