Näyttöön perustuva hoitotyö diabetesta sairastavan potilaan kohtaamisessa ja hoidonohjauksessa : kirjallisuuskatsaus
Lilja, Elisa; Oinonen, Elisa (2009)
Lilja, Elisa
Oinonen, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904272200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904272200
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata millaista tutkimusnäyttöä löytyy edistämään tai estämäään diabetesta sairastavan potilaan kohtaamista diabeteshoitajan työssä, sekä etsiä millaista tutkimusnäyttöä on diabeteksen hoidonohjaukseen vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyön tavoite oli vahvistaa diabeteshoitajien kykyä tunnistaa työhönsä vaikuttavia edistäviä ja estäviä tekijöitä sekä hoidonohjauksen mahdollisuuksia. Tavoitteena oli myös hyödyntää saatua tietoa hoitohenkilökunnan näyttöön perustuvan hoitotyön vahvistamisessa.
Opinnäytetyö on osa suurempaa kehittämisprojektia "Näyttöön perustuvan hoitotyön osaamisen vahvistaminen työelämässä", joka toteutetaan yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Helsingin kaupungin terveyskeskuksen akuuttisairaalaosastojen kanssa. Työ toteutettiin soveltaen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaatteita. Aineisto kerättiin lääketieteellisistä- ja hoitotieteellisistä tietokannoista sekä manuaalisella haulla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Analyysia ohjasi Sarajärven Näyttöön perustuvan hoitotyön alustava toimintamalli.
Analyysin tulosten mukaan diabetesta sairastavan potilaan kohtaamista edistäviä tekijöitä olivat vastuunjaon selkiytyminen, ohjaus ja tukeminen, intensiivisyys, ammattitaito, yhtenäiset toimintakäytänteet, asiakaslähtöisyys, resurssit, yksilöllisyys, yhteistyö, tukeminen sekä vastuunotto. Diabetesta sairastavan potilaan kohtaamista estäviä tekijöitä olivat riittämätön tietämys, asiakaslähtöisyys puutteellinen, puutteelliset toimintakuvat, terveyspalvelujen toimimattomuus, riittämättömät resurssit, yksilöllisyyden puutteellisuus sekä heikko ammattitaito. Hoidonohjaukseen vaikuttavat tekijät olivat muun muassa riittämättömät resurssit, asiakaslähtöisyys, ammattitaito, johdon tuki ja tuen puute, holistisuus, arvostuksen puute sekä kirjaamiskäytäntöjen yhtenäisyys.
Onnistuneen asiakaskohtaamisen tavoite on yhteistyö ja yhteinen päämäärä, joka mahdollistaa asiakkaan hyvinvoinnin ja elämänhallinnan. Olennaista on asiakkaan ja hoitajan aito kohtaaminen. Kohtaamisen edellytykset ovat riippuvaisia käytettävissä olevasta tutkimustiedosta, asiantuntijan kokemuksesta, toimintaympäristöstä sekä asiakkaan tarpeista ja toiveista. Opinnäytetyön analyysin mukaan hoidonohjaukseen vaikuttavia tekijöitä oli useita. Osa tekijöistä olivat ulkoisia, kuten resurssit ja hoitotyön johtajuus, osa sisäisiä, kuten hoitohenkilöstön ammattitaito, asiakaslähtöisyys sekä suunnitelmallisuus ja systemaattisuus.
Opinnäytetyö on osa suurempaa kehittämisprojektia "Näyttöön perustuvan hoitotyön osaamisen vahvistaminen työelämässä", joka toteutetaan yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Helsingin kaupungin terveyskeskuksen akuuttisairaalaosastojen kanssa. Työ toteutettiin soveltaen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaatteita. Aineisto kerättiin lääketieteellisistä- ja hoitotieteellisistä tietokannoista sekä manuaalisella haulla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Analyysia ohjasi Sarajärven Näyttöön perustuvan hoitotyön alustava toimintamalli.
Analyysin tulosten mukaan diabetesta sairastavan potilaan kohtaamista edistäviä tekijöitä olivat vastuunjaon selkiytyminen, ohjaus ja tukeminen, intensiivisyys, ammattitaito, yhtenäiset toimintakäytänteet, asiakaslähtöisyys, resurssit, yksilöllisyys, yhteistyö, tukeminen sekä vastuunotto. Diabetesta sairastavan potilaan kohtaamista estäviä tekijöitä olivat riittämätön tietämys, asiakaslähtöisyys puutteellinen, puutteelliset toimintakuvat, terveyspalvelujen toimimattomuus, riittämättömät resurssit, yksilöllisyyden puutteellisuus sekä heikko ammattitaito. Hoidonohjaukseen vaikuttavat tekijät olivat muun muassa riittämättömät resurssit, asiakaslähtöisyys, ammattitaito, johdon tuki ja tuen puute, holistisuus, arvostuksen puute sekä kirjaamiskäytäntöjen yhtenäisyys.
Onnistuneen asiakaskohtaamisen tavoite on yhteistyö ja yhteinen päämäärä, joka mahdollistaa asiakkaan hyvinvoinnin ja elämänhallinnan. Olennaista on asiakkaan ja hoitajan aito kohtaaminen. Kohtaamisen edellytykset ovat riippuvaisia käytettävissä olevasta tutkimustiedosta, asiantuntijan kokemuksesta, toimintaympäristöstä sekä asiakkaan tarpeista ja toiveista. Opinnäytetyön analyysin mukaan hoidonohjaukseen vaikuttavia tekijöitä oli useita. Osa tekijöistä olivat ulkoisia, kuten resurssit ja hoitotyön johtajuus, osa sisäisiä, kuten hoitohenkilöstön ammattitaito, asiakaslähtöisyys sekä suunnitelmallisuus ja systemaattisuus.