En studie i restaurangmarknadsföring : restauratör och kundsynvinkel på marknadsföring
Osmala, Emma (2011)
Osmala, Emma
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233479
Tiivistelmä
Helsingissä ravintoloiden kesken vallitsee kova kilpailu, pärjätäkseen markkinoinnin tulee saavuttamaan asiakkaat. Tämän opinnäytteen tavoite on selvittää miten olemassa olevat ravintolat markkinoi itseään tänä päivänä ja mitä kautta asiakkaat löytävät ne ravintolat jonne he päättävät mennä.
Teoria koostuu kolmesta aihealueesta, palvelujen markkinoinnista, sähköisestä markkinoinnista sekä asiakaskäyttäytymisestä. Varsinainen tutkimus on suoritettu kvalitatiivisella metodilla, syvällisillä haastatteluilla joita varten tehtiin kyselyopas. Tutkimus suoritettiin joulukuussa 2010 ja tammikuussa 2011.
Tämän tutkimuksen tärkein tulos on kattava näkemys siitä miten tämän päiväset ravintolat markkinoi itseään ja mitä markkinointikanavia asiakkaat käyttävät. Tuloksessa ilmenee että asiakkaat käyttävät eniten hakukoneita sekä sosiaalisia verkostoja. Tutkimuksessa selviää että ravintolat eivät vielä ole nähneet sosiaalisen median hyötyjä ja että moni heistä panostaa sähköposti markkinointiin sekä hyvään asiakasrekisteriin. Toimeksiantajalle annetut ideat pohjautuvat näihin tuloksiin.
Teoria koostuu kolmesta aihealueesta, palvelujen markkinoinnista, sähköisestä markkinoinnista sekä asiakaskäyttäytymisestä. Varsinainen tutkimus on suoritettu kvalitatiivisella metodilla, syvällisillä haastatteluilla joita varten tehtiin kyselyopas. Tutkimus suoritettiin joulukuussa 2010 ja tammikuussa 2011.
Tämän tutkimuksen tärkein tulos on kattava näkemys siitä miten tämän päiväset ravintolat markkinoi itseään ja mitä markkinointikanavia asiakkaat käyttävät. Tuloksessa ilmenee että asiakkaat käyttävät eniten hakukoneita sekä sosiaalisia verkostoja. Tutkimuksessa selviää että ravintolat eivät vielä ole nähneet sosiaalisen median hyötyjä ja että moni heistä panostaa sähköposti markkinointiin sekä hyvään asiakasrekisteriin. Toimeksiantajalle annetut ideat pohjautuvat näihin tuloksiin.