Yrityksen sisäisten toimintatapojen yhdenmukaistaminen tilausten käsittelyssä
Bäckman, Kari; Huhta, Ilkka (2011)
Bäckman, Kari
Huhta, Ilkka
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213418
Tiivistelmä
Työmme tarkoituksena on selvittää ja kehittää Yritys X:n tilaus- ja toimitusprosessia. Yritys X on monikansallinen yritys, jolla on liiketoimintaa eri puolilla maailmaa. Tutkimus kohdistuu kuuteen Yritys X:n verkostokonttoriin, jotka sijait-sevat Euroopassa. Suomen toimipiste vastaanottaa varaosatilaukset verkostokont-toreista. Nykyinen ongelma on, että lähes kaikki Suomesta lähtevät lähetykset pitäisi käsitellä kiireisinä, jolloin osaa lähetyksistä ei ehditä lähettää saman päivän aikana. Tavoitteena on verrata toivottuja läpimenoaikoja ja ymmärtää, miksi ne eroavat kuuden eurooppalaisen verkostokonttorin välillä. Teoriaosassa olemme käyttäneet muun muassa logistiikan ja tuotantotalouden kirjallisuutta ja erityisesti keskitymme läpimenoajan, tuotannon ohjattavuuden ja laadunhallinnan pohdintaan. Työn empiirisessä osassa selkeytämme kaavioiden avulla tilausten määriä ja toivottuja läpimenoaikoja Yritys X:n verkostokonttoreissa. Kaaviot käsittelevät tilauksia, jotka on tehty syyskuun 2009 ja helmikuun 2010 välisenä aikana. Lisäksi verkostokonttoreiden työntekijöille lähetettiin Inter-net-pohjainen kyselylomake, johon vastasi 18 henkilöä. Kysely toteutettiin siten, että vastaajien henkilöllisyys ja toimipiste pysyvät anonyymeinä, joka osaltaan tukee vastausten luotettavuutta. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää toimintatapojen yhtenäisyyttä verkostokonttoreiden välillä ja tilauksen tekemistä SAP-ohjelman avulla. Kyselystä saatujen vastausten perusteella olemme muodostaneet kuvan Yritys X:n verkostokonttoreiden toimintatavoista ja niiden erilaisuudesta. Tavoitteena on myös antaa Yritys X:lle parannusehdotuksia ja valmis raportti, jota he voivat käyttää haluamallaan tavalla. Kehityskohteina nostamme esiin muun muassa erilaisten toimintamallien myötä tulevat informaatiokatkokset, sisäisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämisen, SAP-ohjelmaan liittyvien lisäkoulutusten järjestämisen ja yhteisten tavoitteiden painottamisen verkostokonttoreiden ja Suomen yksikön välillä.