Hyvinkään Laurean opiskelijoiden psyykkinen hyvinvointi
Järvinen, Susanna; Oikarinen, Ulla (2009)
Järvinen, Susanna
Oikarinen, Ulla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904071900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904071900
Tiivistelmä
LAUREA-AMMATTIKORKEAKOULU TIVISTELMÄ
Laurea Hyvinkää
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Hoitotyön koulutusohjelma
Järvinen Susanna
Oikarinen Ulla
HYVINKÄÄN LAUREAN OPISKELIJOIDEN PSYYKKINEN HYVINVOINTI
Vuosi 2009 Sivumäärä 84
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Hyvinkään Laurean opiskelijoiden psyykkistä hyvinvointia, psyykkisen hyvinvoinnin kuormitus- ja voimavaratekijöitä sekä opiskeluhuollon toimintaa opiskelijan psyykkisen hyvinvoinnin edistäjänä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee ammattikorkeakouluopiskelua työnä, opiskelukykyä, opiskelijoiden psyykkistä hyvinvointia ja sitä tukevia ja kuormittavia tekijöitä sekä opiskeluhuoltoa opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin edistäjänä. Opiskeluhuoltoon kuuluu terveydenhoitajat, erityisopettaja, opintopsykologi, opintopastori, koululääkäri, tutor-opettajat sekä –opiskelija, opintosihteerit ja opintotoimisto. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää opiskeluhuollon toiminnan kehittämiseen koko Laurea-ammattikorkeakoulun tasolla. Opiskeluhuollon eri jäsenet voivat käyttää tutkimuksen tuloksia työkaluinaan oman työnsä kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Aineisto kerättiin kevään 2009 aikana sähköisellä kyselylomakkeella. Vastaukset analysoitiin SPSS–tilasto-ohjelmalla. Kyselylomake lähetettiin kaikille Hyvinkään Laurean opiskelijoille N=1269 ja vastauksia kyselyyn tuli 260 n=260. Vastausprosentti oli 20,5.
Hyvinkään Laurean opiskelijat voivat psyykkisesti hyvin. Valtaosa opiskelijoista nauttii elämästään, on onnellisia sekä iloisia. Psyykkisen hyvinvoinnin voimavaratekijöitä opiskelijoilla on paljon. Voimavaroja on positiivinen suhtautuminen opiskeluun, sosiaaliset suhteet ja yhteisöllisyys. Kuormittavia tekijöitä opiskelijoilla on kiire, vaikutusmahdollisuuksien puutteellisuus, taloudellinen tilanne, työt opintojen ohella sekä ohjauksen ja palautteen puutteellisuus. Suuri osa opiskelijoista kokee itsensä kiireiseksi, stressaantuneeksi ja väsyneeksi. Ohjausta ja palautetta opettajilta toivotaan enemmän. Opiskeluhuollon palveluista tulisi tiedottaa enemmän, jotta ne olisivat kaikkien avuntarvitsijoiden saatavilla.
Avainsanat: Ammattikorkeakouluopiskelija, opiskelukyky, psyykkinen hyvinvointi, opiskeluhuolto.
Laurea Hyvinkää
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Hoitotyön koulutusohjelma
Järvinen Susanna
Oikarinen Ulla
HYVINKÄÄN LAUREAN OPISKELIJOIDEN PSYYKKINEN HYVINVOINTI
Vuosi 2009 Sivumäärä 84
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Hyvinkään Laurean opiskelijoiden psyykkistä hyvinvointia, psyykkisen hyvinvoinnin kuormitus- ja voimavaratekijöitä sekä opiskeluhuollon toimintaa opiskelijan psyykkisen hyvinvoinnin edistäjänä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee ammattikorkeakouluopiskelua työnä, opiskelukykyä, opiskelijoiden psyykkistä hyvinvointia ja sitä tukevia ja kuormittavia tekijöitä sekä opiskeluhuoltoa opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin edistäjänä. Opiskeluhuoltoon kuuluu terveydenhoitajat, erityisopettaja, opintopsykologi, opintopastori, koululääkäri, tutor-opettajat sekä –opiskelija, opintosihteerit ja opintotoimisto. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää opiskeluhuollon toiminnan kehittämiseen koko Laurea-ammattikorkeakoulun tasolla. Opiskeluhuollon eri jäsenet voivat käyttää tutkimuksen tuloksia työkaluinaan oman työnsä kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Aineisto kerättiin kevään 2009 aikana sähköisellä kyselylomakkeella. Vastaukset analysoitiin SPSS–tilasto-ohjelmalla. Kyselylomake lähetettiin kaikille Hyvinkään Laurean opiskelijoille N=1269 ja vastauksia kyselyyn tuli 260 n=260. Vastausprosentti oli 20,5.
Hyvinkään Laurean opiskelijat voivat psyykkisesti hyvin. Valtaosa opiskelijoista nauttii elämästään, on onnellisia sekä iloisia. Psyykkisen hyvinvoinnin voimavaratekijöitä opiskelijoilla on paljon. Voimavaroja on positiivinen suhtautuminen opiskeluun, sosiaaliset suhteet ja yhteisöllisyys. Kuormittavia tekijöitä opiskelijoilla on kiire, vaikutusmahdollisuuksien puutteellisuus, taloudellinen tilanne, työt opintojen ohella sekä ohjauksen ja palautteen puutteellisuus. Suuri osa opiskelijoista kokee itsensä kiireiseksi, stressaantuneeksi ja väsyneeksi. Ohjausta ja palautetta opettajilta toivotaan enemmän. Opiskeluhuollon palveluista tulisi tiedottaa enemmän, jotta ne olisivat kaikkien avuntarvitsijoiden saatavilla.
Avainsanat: Ammattikorkeakouluopiskelija, opiskelukyky, psyykkinen hyvinvointi, opiskeluhuolto.